Jättestressad av skolan
Jag är 12 år och mår dåligt. Jag blir jättestressad när det är skola och får ångest om jag inte får bra på ett prov. Jag har försökt tänka att man inte alltid kan få det bästa, men det funkar inte.
Jag känner mig uppgiven och förstår inte varför jag ska fortsätta. Jag ser ingen mening med varför jag ska fortsätta gå till skolan, för det är inte kul. Jag orkar inte om det inte är nåt kul som väntar.
Jag gråter typ hela tiden för att jag inte är samma person som innan, nu är jag mycket sämre. Jag har inget självförtroende och hatar mig själv. Jag kan inte ens läsa en bok utan att gråta. Jag gråter och får ångest för precis allt i världen som är dåligt. Ingen vet detta, jag har försökt prata med en kompis men hon lyssnade inte. Jag har försökt själv också, men det gick såklart inte för jag ser ingen mening med någonting. När jag tänker på framtiden får jag ångest. Det känns som att jag kunde så mycket mer innan, och att jag inte är värd någonting nu. Jag vet inte vad jag ska göra, men jag vill inte prata med mina föräldrar, jag vill lösa detta själv men vet inte hur.
Jag orkar inte mer.
Berty

BUP svarar:
Hej Berty!
Du verkar ha det svårt nu. Det låter som det hör samman med skolan och hur du lyckas där. Du säger att det var annorlunda tidigare, att det nu känns som du är mycket sämre och att du tappat ditt självförtroende. Att du får ångest av att tänka på framtiden.
Vad kan ha hänt? Har du bytt stadium och mött nya krav? Även om det nu kan kännas stressigt brukar man vänja sig efter ett tag. Eller är det något i skolan som du behöver få mera  stöd med?  Då ska skolan kunna hjälpa dig.
Eller har du själv bara börjat ställa högre och mer stränga krav på dig själv? Så att din självkänsla och dina skolprestationer blir ett och samma? Det är synd eftersom du är mycket mer än bara det du presterar i skolan. I skolan gäller det att vara tillräckligt bra men kanske är du så sträng mot dig själv att kraven du lagt inte är realistiska utan alldeles för höga.
Du vill lösa detta själv men då ställer du för stora krav på dig själv igen. Det är svårt att förändra dett ensam. Man behöver någon att tala med för att kunna hitta nya sätt att se på svårigheterna och hur man ska lösa dem.
Du vill inte tala med dina föräldrar. Tror du inte de skulle kunna förstå eller stödja dig? Försök då tala med någon i skolan som skolkurator eller din mentor.  De skulle kunna hjälpa dig att få en mer realistisk bild av dina skolprestationer. Och att se om du behöver något mer stöd från skolan eller om du behöver minska dina egna krav på dig själv.
Vänta inte!  Det är alldeles för jobbigt för dig just nu.