Minnen av mobbningen gör mig ledsen och sömnlös
Hej! Jag är en fjortonårig tjej, som jar blivit mobbad i tolv år. Det betyder alltså att jag har blivit mobbad sedan jag var två år. Redan då var det brutalt. Alltså då menar jag så brutalt att en tjej till och med tryckte in en gaffel i mitt öga. Redan när jag var fyra år, så hade jag erfarenhet av att bli misshandlad av en vuxen, för det var en i dagispersonalen som misshandlade mig. Han släpade mig på golvet och drog min arm ur led. Som om detta inte vore nog, blev allt sämre i när jag började skolan. En tjej manipulerade mig till att göra saker och hon manipulerade alla andra barn och personal på skolan till att hata mig. När jag var nio år, gav hon mig en spricka i bröstbenet. Problemet är inte mobbningen längre. Alltså, jag blir fortfarande mobbad, men inte lika allvarligt som då. Problemet är att jag har en massa minnen som jag går igenom. Det pågår 24/7 Minnena är som filmer som spelas upp i huvudet. Detta har gjort så att jag inte har kunnat sova ordentligt på 26 dagar. Det är ju nästan en månad. Jag blir tröttare och tröttare, ledsnare och ledsnare...
Sömnlös

BUP svarar:
Hej!
Jag slås av den kraft som ditt mejl innehåller. Du har kämpat med en utsatthet jag skulle önska att du inte drabbats av, samtidigt är du så klok och har kommit en bit på vägen i bearbetningen av allt det svåra. Du har en inneboende styrka!
Jag tror, som du, att du behöver hjälp med att hantera de svåra minnena. Att du reagerat med ledsenhet och sömnlöshet utifrån det du beskriver låter inte konstigt. Det behöver tas om hand tillsammans med någon som kan lyssna på dig.
Att inte sova ordentligt ger en dåliga förutsättningar att fungera därför är det ofta ett prioriterat problem att lösa.
Jag tycker att du ska vända dig till en psykolog på vårdcentral eller på BUP och berätta som du gjort i ditt mejl hit. Ta gärna hjälp av en förälder eller kanske av någon annan viktig vuxen i att kolla upp vilken hjälp som finns där du bor.
Och du - vänta inte utan gör det på en gång eftersom det ofta innebär lite väntetid innan en kontakt kommer igång.