Kände mig ensam och började få självmordstankar
Hej Bup
Jag är en tjej på 16 år, blir 17 till höst och allt började när vi hade jullov 2013/2014. Jag började känna mig ensam, hade ingen och umgås med eller prata om djupa saker med. De gick för långt så jag började få självmordstankar
Några dagar efter tog jag kontakt med min specialpedagog och sa att jag ville ge upp. Hon tog då kontakt med min skolkurator och vi tre satt tillsammans och pratade. Dem såg på mig att jag blev deprimerad, så den dagen följde min skolkurator med mig hem. Veckan därefter anmälde hon mig till socialtjänsten att jag far illa. Sen efter de har de blivit massa möten med socialtjänsten dem har alltså gjort en utredning. Under utredningstiden har de också varit bup-möte. Jag fick träffa en psykoterapeut enskild, jag hade inget förtroende för henne, så efter fem möte jag hade med henne avslutade vi kontakten
Jag försökte begå självmord för första gången vid februari månaden och den andra gången var cirka en månad sen. Jag har också flera planer hur jag kan ta mitt liv
Jag har också börjat fastna i ett självskadebeteende.
C.N
pallar inte mer

BUP svarar:
Hej C.N!
Jag blir väldigt bekymrad och orolig för dig. Det låter som att en massa människor varit inblandade i ditt liv för att försöka hjälpa dig men det verkar inte ha hjälpt dig.
Det är hemskt och tråkigt när det inte fungerar- att man då känner sig helt slut och förtvivlad är verkligen begripligt. Jag vet ju inte så mycket om din situation, men förstår att du har och har haft det jättetufft.
Finns det någon i din närhet som du känner förtroende för och som du skulle kunna ta hjälp av för att få rätt hjälp? Fundera på om det kan finnas någon som du kan prata med. Jag tänker då inte på någon som du ska prata om alla dina svårigheter med utan någon som kan hjälpa dig en bit på vägen.
Jag tänker nämligen också att du verkligen behöver någon samtalskontakt. Det var olyckligt att det inte fungerade mellan dig och psykologen på BUP, men jag tycker inte att du ska ge upp BUP för det. Jag tycker att du ska vända dig dit igen och säga att du vill ha en annan behandlare. Du har rätt att byta behandlare och också att byta mottagning.
Tills du har fått en kontakt som fungerar för dig tror jag att du skulle kunna vara hjälpt av att kontakta tjejzonen. Det är en sida där man kan få hjälp och stöd på olika sätt. Bland annat har de en chattsida. Ett annat alternativ dit du kan vända dig när dina tankar blir allt för mörka och tunga är självmordsupplysningen. De har en chatt öppen vardagar mellan 19 - 22.
Du har förstås också alltid rätt och möjlighet att söka BUP akut, vilken tid på dygnet som helst. Du kan kontakta vårdguiden 1177 för att få information hur det fungerar där du bor.
Till sist vill jag bara säga att även om det känns väldigt tungt och hopplöst nu så finns det möjlighet att det blir bättre.