Har blivit så rastlös och arg
Hej, jag har på senaste tiden blivit extremt rastlös och arbetslös. Jag har även blivit mycket mer aggressiv och har känt så fort jag blir arg att jag vill slå på något. Jag har även av någon anledning börja tycka det är kul att få ont eller att ramla. Det värsta är att om jag tycker någots tråkigt orkar jag fokusera på det i max 5 minuter sen måste jag röra på mig t.ex gå ut och vara med vänner eller börja träna. Ett till problem är att jag inte har börjat tänka igenom saker ordentligt. Förra veckan plockade jag upp en kniv som hade legat i en brasa i två timmar med bara min jacka som skydd för handen. Detta har kommit utan någon riktig anledning och jag undrar nu vad som är fel.
Söder

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att säga hur det kommer sig att du känner dig så rastlös, arg och okoncentrerad. Jag förstår det som att du inte känner igen dig.
Din beskrivning leder tanken till stress, känner du igen att det är något som du skulle kunna vara stressad över? Ibland är det ju inte en enda anledning utan en blandning av flera - kanske problem med kompisar eller partner, ökad press i skolan, något som inte känns bra hemma.
Pubertetens ökade hormonproduktion kan också bidra till att man blir svajigare i humöret än vanligt.
Om det fortsätter så skulle du behöva prata med någon om det. I första hand dina föräldrar om det är möjligt. De känner ju dig och kan hjälpa dig att reda i vad det här kan bero på.
Om du inte vill börja med att prata med dina föräldrar så kan en ungdomsmottagning eller skolsköterska /kurator vara en möjlighet.
Du kan också gå in på nätet. Till exempel på Killfrågor.se finns möjlighet att chatta med en vuxen volontär om vad du vill. Du kan vara helt anonym. Dit kan du vända dig om du vill prata lite mer med någon om hur du bäst går vidare.
Jag skickar med några artiklar om ilska, koncentrationssvårigheter och stress. Hoppas att du har någon nytta av detta även om jag inte kan ge något klart svar.