Är fixerad vid min träning och vad jag äter
Ska gå rakt på sak. För några år sedan var jag den som fikade 3 ggr/dag, rörde inte på mig överhuvudtaget. Men något hände, och det senaste året har jag tränat 3-5 ggr i veckan, jag äter lite godsaker men inte riktigt lika ofta. Tanke 1: Min nya livsstil är mkt mer hälsosam än min förra. Tanke 2: Fan.
Jag VILL leva såhär. Men tankarna äter upp mig. Missar jag ett träningspass får jag ångest. Äter jag två bullar på en dag får jag numera ångest, även om det bara händer någon gång då och då. VARENDA gång jag äter något uppskattar jag kaloriinnehållet,  ALDRIG att jag äter en potatis i onödan. När jag löptränar tänker jag ALLTID att jag borde förlänga svängen, för att förbränna. Får panik av att sitta still mer än 1 timme, måste t.ex. gå ut och gå promenad efteråt för att "kompensera" att jag bara suttit dessförinnan. Jag har läst symptomen för tex ortorexi men jag känner inte riktigt att mitt fall är så "extremt", jag utesluter ju inte precis t.ex. kolhydrater, utan utåt sett lever jag bara helt normalt sunt om man säger så, men inåt.. dessa tankar som nu varit med mig i 1 år är så SJUKT jobbiga. Hur ska jag tackla dem? Snälla, hjälp!!  Jag vill leva som jag gör nu, jag lever ju hälsosamt, men mina tankar är fasen inte hälsosamma ..
Fixerad

BUP svarar:
Hej, och tack för ditt brev!
Du har helt rätt, dina tankar är inte hälsosamma för dig så det behöver du hjälp med att förändra. Du är redan på väg, skulle jag vilja säga. I och med att du ser att det inte är bra för dig så är du medveten om problemet, vilket är en god början.
En bra sida för att få mer information både om olika typer av ätstörningar och vilken hjälp som finns är: kunskapscentrum för ätstörningar. Jag tycker att du kan söka vidare där.
Ett annat alternativ kan vara att du kontaktar ungdomsmottagningen för att få någon att prata med som kan hjälpa dig med dina ohälsosamma tankar. Jag tror att du också skulle behöva vara lite mindre kontrollerande när det gäller din träning och vad du får äta.
Du är på rätt väg, fortsätt och sök hjälp.