Väldigt svårt att koncentrera mig
Hej!
Jag har väldigt svårt att koncentrera mig ibland och jag vill veta om jag har ADD eller inte. Jag har ofta svårt att koncentrera mig och jag vet att jag kan vara dramatisk för att jag tror det här. Men jag har gjort en del tester på internet och en del av testerna har varit osäkra på ADD medans andra har jag prickat in jättemånga av tecknen ADD. Jag förstår att man inte alltid kan lita på tester på internet men jag blir ju ändå fundersam. Finns det något sätt som jag kan göra tester på utan att mina föräldrar vet om det? Jag sa till mamma att jag ville kolla mig på ADD men hon sa "Nej du har inte ADD".
Mvh Malmötjej
Malmötjej

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker att du ska ta kontakt med hälsovården på din skola - skolkurator, skolsyster eller skolläkaren och berätta om dina koncentrationssvårigheter. De kan göra en grundutredning eller pedagogisk kartläggning och ta ställning till om de tycker det finns skäl att remittera till BUP för vidare utredning.
Du kan inte få reda på om du har ADD eller inte genom att göra egna tester utan det är mer komplicerat, men jag tror skolhälsovården kan hjälpa dig. Du kan ju behöva hjälp även om du inte har diagnosen ADD.
Dina koncentrationsproblem finns oavsett diagnos.