Känner mig så extremt misslyckad och värdelös
jag har skärt mig ett tag o min mamma fick veta de i somras o då blev hon väldigt ledsen såklart och kändes som hon blev besviken. jag har ingen kontakt med min pappa o de har påverkat mig väldigt negativt. jag sa till min mamma i somras att jag slutat fast de har jag då inte gjort och jag har så mycke ångest över att gå till skolan och va runt folk, vet inte vad jag ska göra har tappat allt ork har ingen lust eller orkar inte göra nått längre o känner mig så extremt misslyckad o värdelös, vet inte va jag ska göra.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du ska skaffa dig någon att prata med om hur du mår och dina problem du beskriver. Kanske det hänger ihop att du får ångest över att gå i skolan och träffa andra, att du känner dig så misslyckad och värdelös och att du självskadar dig?
Jag tror också att du behöver prata om din pappa och att du inte har någon kontakt med honom längre. Det kanske går att ändra på?
Kanske är detta något som det är svårt att prata om med din mamma? Du skriver inte vad som hänt som gjort att du tappat kontakten med din far och jag vet inte hur möjligt det är för dig att igen försöka berätta för din mamma? Att hon förra gången blev ledsen är kanske inte så konstigt, men det låter som det blev eller upplevdes som ett hinder för dig att fortsätta berätta för henne hur du mår? Kunde din mamma komma över sina egna reaktioner och börja lyssna på dig? Eller hade du redan gett upp?
Du skriver att det kändes att hon blev besviken och det låter som att du inte vill att hon ska bli besviken på dig igen. Men du kan kanske också kan ha lite fel - kanske blev hon lite besviken och ledsen men att det ändå inte riktigt betyder samma sak för henne som du tror. Det kanske inte alls betyder att hon inte vill ställa upp och hjälpa dig efter bästa förmåga? Många kanske! – men jag vet ju så lite.
Ändå - jag tycker du ska pröva att prata allvar med din mamma igen. Ge er båda flera chanser!
Sedan tycker jag också att du ska ta kontakt med din skolkurator eftersom en hel del av dina problem har med skolan att göra och det kan också vara bra att kunna prata om en del saker utanför familjen..
Lycka till!