Äter men jag svälter ändå
Jag är en tjej på 13 år och jag äter men jag svälter ändå. Jag äter frukost varje dag och det är typ det ända jag äter, men ibland godis också. Jag äter aldrig i skolan för det är äcklig mat och mina kompisar äter inte mycket och jag vill inte äta mycket för på kommer dom tycka jag äter för mycket. Jag äter ibland middag med familjen men det är ofta väldigt lite mat som jag äter då. Till kvällsmat dricker jag bara juice eller mjölk. Jag vet inte varför men jag får ont i kroppen när jag äter, ont i halsen och det trycker i magen på mig. Jag vet inte hur jag ska få det att sluta. Jag har lovat mina närmaste kompisar att äta mer men det går inte. Jag försöker äta mycket mer för jag har lovat dom och jag vill inte svika dom. Hur ska jag göra för att kunna äta mer utan att det gör ont? Jag behöver er hjälp. Kram<3
Försöker äta mer

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du har kompisar som håller ett öga på ditt ätande när du inte riktigt kan hålla ordning på det själv!
Att äta men svälta sig och att äta väldigt oregelbundet skapar en massa problem för kroppen och risk för allvarliga sjukdomar som har med ätande att göra.
Jag tycker att du ska låta läkarundersöka dig. En möjlighet är att du går till skolsyster och berättar om dina problem kring mat och att du inte kan äta som du vill nu.
En annan är att du berättar för dina föräldrar att du behöver ta kontakt med en vårdcentral för läkarundersökning.
Bra att du känner efter hur du mår, att du vill äta och att du vill ha hjälp att må bättre.
Lyckas till!