Har jättesvårt att koncentrera mej å sitta still
Hej ja e 14 år å går i 8:an.Ja har jätte mkt problem i skolan eftersom ja har jätte svårt att koncentrera mej å sitta still under lektionerna å ja har jätte svårt att lära mej saker å få de saker ja lär mej att stanna kvar i Huvudet,Jag har typ F i alla ämnen pogrund av allt dehär å vissa lärare å kompisar tror att ja har ADHD men ja vet inte så mkt om de å så.Ja hade en assistent som skulle hjälpa mej att gå till lektionerna å fokusera å de funkade bra men nu e hon me massa andra så nu går de dåligt igen men ja får extra hjälp i matte vilket känns bra men skulle verkligen behöva mer.Å de e oxå mkt bråk i skolan eftersom ja har problem me ilskan å ja har haft sönder många saker i skolan pogrund av de å de e skit jobbigt! Så min fråga e om ja skulle kunna ha det?
Viktoria

BUP svarar:
Hej Viktoria!
Det här är ingen lätt fråga att svara på i ett mejl. Om man skall ta reda på om du har diagnosen Adhd får man göra en utredning på BUMM (Barn och Ungdoms Mottagning) eller BUP.
Det som låter både bra och dåligt i ditt brev är att skolan har ordnat med en elevassistent (bra!) men att den har fått för mycket att göra med andra elever så att du inte får den hjälp du behöver (dåligt!).
Om man lider av Adhd eller har andra saker som gör det svårt i skolan, är stöd från en vuxen det viktigaste. Kanske man inte heller behöver göra utredning om du kan få det stöd du behöver av assistenten.
Nä, jag tycker att du skall hjälp av dina föräldrar och förklara för skolan att du behöver assistenten mer.
Sen undrar jag förstås om du går i en bråkig klass och om det är därför assistenten blir så upptagen.
Om man har svårt med koncentrationen behöver man förstås en lugn skolmiljö för att klara av det. Jag tror också att du kanske skulle bråka mindre om du hade det bra i skolan.
Hoppas att du kan få tillbaks din assistent - du verkar behöva henne.