Är faktiskt vacker
Hej! Jag tänker väldigt väldigt mycket har mycket förväntningar på mig själv, jag är väldigt stressad för saker som kommer ske långt fram ex jag vill börja träna så jag kan få den kroppen jag vill ha till sommaren och skolan gör mig också stressad jag vill göra så bra ifrån mig så jag kan få ett bra liv i framtiden men det känns som det bara går skit...jag är oftast ledsen och arg för jag vill inte bo här i Sverige för jag hatar Sverige jag vill bo i Italien där jag har min farmor men det kan jag inte för jag är fortfarande ung... jag jämför mig själv med andra väldigt ofta , jag gillar inte hur jag ser ut jag klagar oftast på mitt utseende jag kan typ inte inse att jag är faktiskt vacker. Jag har ibland svårt med mina kompisar, jag är oftast arg, ledsen och har ångest och är stressad. Jag vill också säga att när jag var yngre så hade jag familjeproblem och problem med mitt mående och att jag hade kontakt men skol kuratorn och en annan kurator men jag slutade prata med dom för jag kände att jag mådde bra och behövde inte deras hjälp längre men nu känns det att jag hamnar på första rutan igen och jag vet inte om jag ska börja prata med en kurator igen och jag vill inte prata med skolkuratorn och jag vill inte prata med mina föräldrar, behöver jag ens prata med en kurator?
Matilda

BUP svarar:
Hej Matilda!
Jag valde ett litet stycke ur ditt brev som rubrik, eftersom jag tyckte om att du glimtvis tänker snälla tankar om dig själv. Jag hoppas att de kan bli fler, alltså de snälla tankarna.
Undrar vad som är annorlunda när du är i Italien med farmor. Vad är det som gör att trivs där? Kanske att du kan ta med dig en liten bit av Italien till Sverige för att göra det mer uthärdligt här? För jag tror att du skulle behöva ha det bättre nu och inte vara så upptagen av framtiden som jag tycker att du beskriver i brevet.
Din idé att söka samtalshjälp hos kurator tycker jag är utmärkt. Om du inte vill söka skolkurator kan du få någon att prata med på Ungdomsmottagingen. Ta kontakt med dem och se till att få tid. Om det hjälpte förra gången så borde göra det nu också.
Du skriver att du är tillbaks på ruta ett. Jag håller inte med dig. Eftersom redan varit på ruta ett en gång, vet du nu att det går att ta sig därifrån. Det visste du knappast förra gången, innan du lämnade första rutan.
Lycka till!