Behöver hjälp men vill inte bli inlagd
För 2 år sen nådde jag den lägsta vikten under den tid jag hade anorexia och det var XX kg, efter att ha varit inlagd gick jag upp till XX kg men nu ligger vikten på XX kg och jag är yr, svag och känner alltid hur det blir svart för ögonen men jag vågar inte berätta för någon för jag vill inte bli inlagd igen. Hjälp mig
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du ändå skriver hit och vill ha hjälp, det betyder att du vet att du behöver stöd även om tanken på att du kanske behöver bli inlagd skrämmer dig. Det gäller ditt liv nu och jag kan inte säga om du kan få tillräcklig hjälp med öppenvårds behandling eller om du faktiskt behöver dygnetruntvård.
Jag tror att du redan vet vad jag kommer att säga. Du måste berätta för dina föräldrar eller någon du haft kontakt med som du känner förtroende för. Så snart som möjligt! Det går inte att hjälpa dig på distans, du måste ta hjälp av någon som är där. Och ju snabbare, desto större chans att inte behöva bli inlagd.
Du är långt ifrån ensam om att få tillbaka ätstörningsproblem, det tar tid och man behöver stöd och hjälp. Det låter som att du befinner dig i svält och då får man allt svårare att tänka klart och ta hand om sig själv. Det bästa du kan göra är att ta hjälp att sätta stopp.
Jag förstår att du kämpar och att det är svårt att berätta men det finns inga genvägar och du behöver ge dig själv den chansen. Låt inte anorexin bestämma över dig.