Kan någon kontakta mig?
Hej, Jag är en tjej som är 13 år och har ett problem. Jag tror att jag har ADHD eftersom jag har läst på UMO.se hemsida och har känt att det är som att jag har det. Jag undrade om jag skulle kunna få veta om jag hade det för jag vågar inte ta dom här testerna som finns på internet. Jag vågar inte säga till mina föräldrar heller eftersom jag är rädd att hon kommer säga att jag snackar skit eller något. Snälla kan någon kontakta mig för jag behöver verkligen hjälp.

BUP svarar:
Hej!
Du är orolig för att ha ADHD och det betyder för mig att du ser vissa problem som du behöver hjälp med. Det är bra och en förutsättning för att du ska kunna få hjälp.
Men det går inte till på så sätt att någon kontaktar dig. Det är du som behöver ta de första stegen. Jag rekommenderar att du talar med skolkuratorn eller skolsköterskan eller med någon lärare som du har förtroende för.  Om du talar med dem kan du säga att du har svårt att tala med dina föräldrar om detta. Du kan få hjälp av dem att förklara för dina föräldrar att det inte betyder att du "snackar skit".
Faktum är att man inte kan göra en ADHD-utredning utan att föräldrarna eller att skolan också ger sin syn på dina svårigheter och dina styrkor.
Det är klokt av dig att du inte vill göra någon "test" på nätet. De är inte pålitliga men kan skrämma vem som helst. Vi brukar skriva på denna sidan att bakom samma symtom kan ligga olika förklaringar. Just därför måste man göra en professionell bedömning.
Följ mina råd så kan ni diskutera hur ni hanterar frågan med dina föräldrar.