Mår jättedåligt, vad ska jag göra?
hej jag är 11år och har ett grovt skade beetende med att skära mig.. jag mår bara jätte dåligt osv men vad ska jag göra?!
lovisa

BUP svarar:
Hej Lovisa!
Tack för ditt brev, det är starkt av dig att skriva till oss. Ditt brev är kort, men du är väldigt tydlig med hur dåligt du mår.
Du vet säkert att det finns andra som skär sig, och att en sak brukar vara gemensam: något känns så jobbigt så man måste göra något för att slippa känna oron och rädslan för hur man egentligen mår. Att göra sig illa och uppleva smärta ”övertar” då de svåra känslorna. Det är förstås inget bra sätt att skada sig själv och det försenar vad som ändå behövs: att få hjälp med de svåra känslorna som ligger bakom.
Kan du prata med någon om hur det känns? Du skriver inget om dina föräldrar, vet dom, har de sett/märkt något? Föräldrar reagerar ofta med stor förskräckelse och upprördhet när dom får veta, men det brukar lugna sig och dom vill ju hjälpa sitt barn att må bra. Det finns andra som också kan hjälpa till, om du har någon annan i familjen eller släkten, någon annan vuxen du litar på? Skolans kurator finns också och är van att prata med elever som har det svårt. Sen tycker jag du ska få hjälp av BUP, och då behöver föräldrarna vara med. Dom behöver det för att det är så viktigt att du har det bra och kan få stöd i den miljö där du faktiskt bor.
Jag bifogar ett par tidigare brev som vi också svarat på. Där står det om Shedo och Tjejzonen och  jag tycker det är bra sajter som du här får länkar till.
Så det jag tycker du ska göra är att prata med dina föräldrar eller någon annan vuxen som du litar på. Sen tycker jag du behöver komma till BUP för att få bra hjälp för hur du kan hantera dina svåra känslor på ett bättre sätt än att du skadar dig.
Hoppas du följer mina råd!