Mina föräldrar skriker på mig hela tiden
Hej, jag är en tjej på 14 år. Jag har ganska länge (ungefär 2 år) mått dåligt och haft självmordstankar. Jag hatar mej själv och känner att allt jag gör hela tiden är fel och att alla hatar mej. Särskilt mina föräldrar. De får mej hela tiden att må dåligt och de skriker på mej hela tiden. De blir sura på mej vad jag än gör. Men det som är jobbigast är att de inte accepterar mej för den jag är och vad jag tycker om. Min pappa säger hela tiden att jag ska sluta ha mina svarta kläder och att jag inte får ha på mej det jag har på mej. Han säger att jag ska vara "normal", trevlig och tjejig som alla andra. Då menar han ju också att han inte tycker att jag är trevlig... Min mamma säger liknande saker också och säger att jag bara har på mej mina kläder för att få uppmärksamhet. Det finns också ett band som jag gillar jätte mycket som de alltid säger dumma saker om och kallar de för satanister. Det får mej att må jätte dåligt för de i banden är dem jag älskar mest i hela världen och de har räddat mitt liv.
Sen så har jag ingen frihet alls. Jag får nästan aldrig göra nått. Jag får inte ens åka till en kompis som bor 1 km bort? De ska alltid veta exakt vart jag ska och exakt vad vi ska göra osv.
Det låter bara som några små familje-problem men allt det här från mej verkligen att må jätte dåligt.
Jag vet inte vad jag ska göra för att få dem att förstå att det är jätte jobbigt när de säger allt det här och så. Jag har försökt prata med dem men då blir de bara sura och skäller på mej. De får mej att mej som en jätte dålig person.
Vad ska jag göra?
Bvb älskaren <3

BUP svarar:
Hej Bvb älskaren!
Jag tycker inte alls att det är "små familjeproblem" du beskriver. Tvärtom, tycker jag det är mycket bekymmersamt hur ni har det i din familj. Du känner så att dina föräldrar inte förstår dig, du känner dig inte älskad av dem, bara kritiserad och ifrågasatt. Det är ett mycket stort problem. Även om jag antar att dina föräldrar gör som de gör för att de bryr om dig, är det uppenbart att det är inte ett bra sätt de uttrycker sig på.
Jag förstår att du har försökt att få dem att inse att ni inte kan fortsätta på det här viset men det fungerade inte. Det är mycket begripligt att du mår dåligt av hela den här situationen och du behöver stöd av vuxna. Egentligen skulle jag helst säga att ni som familj behöver hjälp med att hitta ett annat sätt att tala med varandra på och sådan hjälp kan man få på socialtjänstens familjeavdelning. Men jag förstår av dina rader att det kanske inte är realistiskt i nuläget.
Det jag kan rekommendera dig är att du ringer BRIS (Barnens Rätt i Samhället) på telefonnummer 116 111. Där du kan prata med någon om din situation. Om du går in på deras hemsida, ser du att man också  kan chatta med dem. En annan möjlighet är att du tar kontakt med  tjejzonen.se för att få stöd och hjälp. Det är viktigt att du gör det! Du kommer att se att det finns förståelse för dig och du förtjänar att känna dig älskad och uppskattad!
Lycka till!