ADHD?
Hej bup! Jag är en tjej på 13 år ( fyller 14 ).
Jag har väldigt svårt att ta tag i saker och koncentrera mig ( framför allt när det gäller skolan ) vilket oftast leder till att jag ligger efter i skolarbeten osv. Jag har också väldigt svårt att kontrollera min ilska. Jag trivs inte heller i situationer där jag "är i centrum" tillexempel prata inför klassen, delta i diskutioner osv. Även om jag känner att jag vill ha uppmärsamhet på något sätt. Jag stör mig överdrivet mycket på saker, tillexempel om nån avbryter, gör ett irriterande ljud osv. Jag vet inte vad detta beror på, men jag skulle vilja kolla upp ifall jag skulle ha Add / Adhd. Men mina föräldrar tycker att det är onödigt. Jag börjar tycka att detta är jobbigt eftersom jag känner själv att det är någonting som gör att jag blir så arg och stör mig på saker, men vet inte vad.
Egentligen är min fråga bara om ni tycker att det är värt att göra en utredning eller kolla upp ifall jag skulle ha någon diagnos.
Lite krånglig historia. Men tacksam för svar!
/ en 13 årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Du undrar om du kan ha ADHD. Det är svårt att säga något om det skulle vara värt att göra en utredning utifrån ett brev. De svårigheter som du tar upp med koncentration, att hantera ilska och att vara lättstörd finns oftast om man har ADHD men de kan också ha andra orsaker. Det är också viktigt att veta hur mycket och hur ofta man har dessa svårigheter.
Dina föräldrar tycker det är onödigt att göra en utredning. Vad tycker skolan? Skolan brukar kunna se om en elev har svårigheter som liknar ADHD och de kan då skriva en remiss till barnläkarmottagningen eller till BUP.  Det låter av ditt brev som att skolan inte har reagerat utan att detta ännu så länge är dina egna tankar.
Jag tycker att du ska tala med någon i skolan om detta,som  skolkurator eller din mentor. De kan hjälpa dig att sortera i detta och se vad det leder till. Om skolan tycker det kan vara bra med en utredning kommer de att tala med dina föräldrar.
Kom i håg att du har rätt att få stöd och hjälp så att skolan fungerar för dig, oavsett om du har ADHD/ADD, eller inte.