Ledsen och ångest på kvällen
Hej jag är en tjej på 12 år. Jag har redan skrivit in men hittade inte mitt svar. Jag har problem med nedstämdhet, ångest,sömnproblem,oftast ledsen varje kväll och det känns som att jag är sjuk på kvällarna fast jag får ångest. Min mamma säger att hon inte orkar se mig ledsen mer för att hon inte kan göra nånting åt det. Jag gråter oftast utan anledning. Jag har haft en del svårigheter b.l.a att min pappa dog och jag har gjort en del dumma saker. Jag är nedstämd i skolan och har ingen lust att göra något dessutom har jag stress i skolan.
Linn

BUP svarar:
Hej Linn!
Att förlora en förälder är något som är mycket svårt och det kan ta lång tid innan man känner sig stabil igen. Under den tiden kan man reagera med att bland annat göra som du kallar dumma saker och ha svårt att orka med skolan.
Det är inte konstigt att det är så här eller att du är ledsen på kvällarna och känner ångest. På kvällen innan man ska sova finns längre inget som kan distrahera från svåra tankar och känslor som det gör under dagen då man är upptagen med andra saker. På kvällen kan känslor av ledsnad, saknad och ångest ta plats och det blir svårt att sova.
Din mamma är förstås också ledsen.När hon säger att hon inte orkar se dig ledsen för att hon inte kan göra något, tror jag hon menar att hon skulle vilja göra något för att lindra din ledsnad men att hon inte vet hur. Hon kan inte ändra det som hänt, att din pappa är borta.
Jag tror det skulle vara bra om både du och din mamma fick möjlighet att tala med någon om hur ni har det nu. Kanske skulle du kunna föreslå din mamma att ni tar kontakt med BUP? Om inte så kan du själv vända dig till skolkurator. Du har ju svårt att orka med skolan just nu. Du kan också ringa till eller chatta med BRIS. En annan möjlighet är att chatta med tjejzonen, där arbetar superfina "Storasystrar".
Lycka till!