Misstänker jag har social fobi
Jag misstänker att jag har socialfobi och vill gärna prata med någon angående det. Finns det möjlighet att prata med någon utan att föräldrarna får veta?

BUP svarar:
Hej!
Tack för brevet. Undrar varför det är viktigt för dig att dina föräldrar inte skall veta? Har de inte märkt att du har bekymmer? Om det är så tror jag att det skulle vara bra för dem att veta. Föräldrar brukar vilja hjälpa till och stötta så det antar gäller dina också.
Den allmänna regeln när man har kontakt med BUP är att föräldrarna på något sätt finns med. Sen kan det vara så att de är med i mindre eller högra grad av omfattning. Minimum är att de känner till kontakten och de godkänt den (det finns några sällsynta undantag där också och det är när föräldrar gör sina barn illa på något sätt men då är socialtjänsten med i stället). Med det sagt behöver dina föräldrar godkänna kontakt med BUP men inte vara med på alla samtal eller veta exakt vad man pratar om.
Om det är så att du har stora svårigheter, vilket social fobi kan vara, tycker jag inte att din ovilja att berätta för dina föräldrar skall få dig att avstå från att söka hjälp. Vad är det minst onda? Att dina föräldrar skall veta eller att du har svårt att vara bland människor? Om du trots det jag skriver inte vill berätta, kanske det kan vara idé att ringa och prata med någon på exempelvis BRIS. Inte för att de är experter på social fobi men för att de kanske kan hjälpa dig tänka till hur du skall kunna prata med dina föräldrar så att det blir på ett bra sätt.
Önskar dig det bästa.