Jag blir jättearg och har svårt att koncentrera mig
hej! jag är en tjej på 13 år som går i 6 an och jag har jättesvårt att koncentrera mig och jag kan inte sitta still på lektionerna och jag måste göra 2 saker hela tiden. jag har även aggritions problem och blir irriterad på folk jättelätt som lärare te.x så fort en lärare säger till mig blir jag jätte arg ocg börjar skrika på läraren och jag önskar att jag kunde kontrolera min ilska men de kan jag inte. kan jag ha adhd eller någon annan diagnos som gör att jag blir så här?
123

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du vill försöka göra något åt dina problem i skolan och att du undrar vad det kan bero på. En början brukar vara att börja fundera på vad det är som händer tillsammans med någon annan. Att prata om sina problem är annorlunda än att själv tänka på dem.
Genom att börja prata så börjar man tänka på hur de uppkommer och du kan få tankar hur du ska kunna göra på ett annat sätt. Så kanske skulle du försöka våga dig på att berätta för en lärare att du inte vill bli jättearg och skrika på hen och att du vill kunna kontrollera din ilska men att det inte alltid går.
Kan hen hjäla dig på något sätt? Ni skulle kunna prata om detta. Vad är det som gör dig så arg?Blir det annorlunda om du vet att din lärare förstår att du försöker att inte bli så arg?
Du skulle också kunna gå till din skolkurator och se om hen kan hjälpa dig med båda dina problem. Du undrar om dina problem kan beskrivas i någon diagnos. Svårt att säga, för vi behöver veta mer om dig för att kunna avgöra det,  men det är något du kan prata med din skolkurator om.
Nu har jag inte nämnt dina föräldrar. Känner de till dina problem i skolan? Blir du lika lätt arg hemma också? Då skulle du kunna göra på samma sätt som i skolan. Försök att få en medhjälpare, någon som du kan prata med om dina problem kring ilska och koncentration.
Lycka till!