Jag försöker att inte bli arg
Hej
jag är ett barn som 12 år gammal, jag kan inte kontrollera mig när jag bli arg, jag kastar saker på vem som helst. Jag bli jätte arg, jag mår inte bra på grund av det. Jag försöker att inte bli arg men jag kan inte. Jag ångra mig när jag lunga mig men jag upprepar det igen. Jag vill bli bättre men jag ver inte hur ska jag göra för att bli bättre. Jag träffade en psykolog på pub som bar jätte otrevlig mot  mig han hjälpte inte mig. Han bara anklagade mig hela mig nära ag träffade mig. Han sa att jag har Adhd och sen ångrade han sig sa att jag har inte adhd.
J.f

BUP svarar:
Hej J.F.
Tack för brevet. Så synd att ditt möte med BUP inte blev bra. Så kan det bli, att det inte ”klickar” eller att mötet inte blir bra. Framför allt om man som du kommer för att få hjälp och prata om känsliga saker.
Jag tycker att du skriver två intressanta saker i ditt brev. Du skriver att du ”kan inte kontrollera” dig när du blir arg och att du ”försöker att inte bli arg”. Det där sista tror jag att du kan sluta med (alltså försöka sluta bli arg). Känslor kan man inte bestämma över. Dom kommer när de kommer och lever liksom sitt eget liv.
Det som är viktigt är att känslorna inte får bestämma vad du gör. Och det är det som du skriver om när du säger att du inte kan kontrollera dig. Kanske det kan vara en hjälp att fundera på vad du kan göra istället för det du gör nu när du blir arg? Kanske att du kan tänka till i vilka samanhang och situationer som ilska väcks? Om du fick bättre koll på det kanske du skulle kunna hitta bättre sätt att vara arg på. För det tycker jag du skall fortsätta med. Alltså vara arg när du behöver det. Ilska är en viktig känsla som säger oss något om vad vi inte gillar och behöver kraft för att göra något åt. Men då måste förstås ilskan rikta sig åt rätt håll och även vara oss till hjälp. Inte att vi visar att vi arga på ett sådant sätt att livet blir ännu mer trassligt.
Kanske att du skulle ha nytta av att dela ditt bekymmer med någon som har erfarenhet av ilska. BUP är förstås ett sådant ställe om det fortfarande känns som en möjlighet. Annars kanske du kan pröva om skolkurator går att prata med istället?
Önskar dig det bästa!