Skär mig men kan inte sluta
Hej! Jag är ganska depprimerad och det har fått sina konsekvenser... Jag skär mig väldigt mycket och ofta på låren, så nu fryser jag nästan jämt, skakar ofta, och börjar misstänka blodbrist. Jag vill verkligen inte skära mig, jag skäms över det, men jag kan inte sluta, instinkten vinner liksom varenda gång. Kan någon snälla hjälpa mig, för kuratorstöd hjälper inte och jag törs inte prata med mina föräldrar, och mina vänner fattar inte allvaret, jag kmr ta livet av mig känns det som för jag orkar bara inte med mitt liv mycket längre :(
Sadley emojji

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Jag vet inte hur du har det i ditt liv, men du skriver att du är ganska deprimerad och att du inte vågar prata med dina föräldrar. S jag tänker att du kanske inte har så mycket stöd hemifrån och kanske haft det ensamt där länge.
Men någon vuxen behöver du och om du inte kan vända dig till dina föräldrar undrar jag om det finns någon vuxen i din närhet som du skulle våga ta stöd av? Det skulle inte lösa dina problem men kanske göra vardagen lite lättare.
Du skriver att dina vänner inte förstår allvaret och kanske det är så eller kanske de förstår men inte kan hjälpa dig mer än vad de gör. De är dina vänner och det är något gott. Men, det är inte samma sak som att kunna ta det ansvar och ge det stöd som en vuxen kan ge.
Det är gott nog att du vill sluta skära dig och är beredd att ta hjälp. Det är svårt att sluta och man behöver stöd och hjälp i det. Det är verkligen inte bara du som försöker sluta men känner att det är svårt utan hjälp.
För att på sikt slippa ifrån att skära dig så behöver du bli av med de bakomliggande känslorna som skapar behovet att skada dig själv. För det mesta är det en stark ångest som minskas genom självskadandet.
De här bakomliggande orsakerna brukar så småningom gå att komma åt genom samtalsbehandling. Man kan också få konkreta råd om andra sätt att att minska ångest än att skära sig när man blir överväldigad av svåra känslor.
Din beskrivning av att du fryser får mig också att undra över om du äter tillräckligt? Det kan också minska ens motståndskraft när tankarna kommer och göra att det blir en spiral nedför. Det finns en sajt, Shedo, som kanske kan vara till stöd för dig.
Du berättar att du gått till en kurator och pratat, men att det inte hjälpt. Det är svårt att veta vad som gjorde att det inte hjälpte. Ibland är det helt enkelt inte rätt person, ibland kan det ta tid att känna förtroende så att man kan arbeta tillsammans, ibland behöver man mer intensivt stöd och kanske över längre tid.
Jag vet inte din ålder men jag tycker att du ska söka till BUP. Du hittar adress och telefonnummer till närmaste mottagning här på förstasidan.
Ge inte upp, du kan få hjälp och den är inte långt borta.