Mår sämre och vill ha hjälp
jag har mått dåligt ett tag och hag mår bara sämre och sämre, jag skär mig och har självmordstankar men det finns ingen jag kan vända mig till för jag har jätte svårt att lita på folk, jag har gått till en kurator pch hon säger att jag är i en depression pga att jag är stressad och inte har det sp ba hemma eller i skolan. Jag vill ha hjälp.

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det är bra att du söker och vill ha hjälp. Du skriver att du inte har det bra varken hemma eller i skolan och för mig låter det som att det är många saker på en gång som gör att du mår dåligt. Jag förstår det också som att du inte riktigt vet vad kontakten med kuratorn ska leda till, stämmer det?
Den kurator du gått till - är det skolkuratorn? För jag tänker att det inte räcker med att konstatera att du är stressad och deprimerad, ni skulle behöva reda i flera trådar och prata om till exempel vad du kan få för hjälp med din hemsituation. Behöver du hjälp att prata med dina föräldrar eller är din situation hemma helt omöjlig?
Hur är det med skolan, hur kan man minska på din stress, kan du få hjälp att planera och prioritera vad som är viktigast, behöver du mer hjälp i något ämne och så vidare.
Jag vet inte om ni träffats flera gånger eller just påbörjat kontakt och ska fortsätta. Om ni ska träffas igen, så tycker jag att du ska ta upp att du har svårt att lita på någon och att du behöver veta lite mer om hur hon tänker. Är det till exempel av henne du ska få fortsatt hjälp eller tänker hon att du skulle få mer hjälp någon annanstans och hur ska det då gå till.
Om du inte känner att du kan fråga henne om det här, så kan du till exempel gå till närmaste ungdomsmottagning eller BUP- mottagning.
På BUP kommer de nog att fråga om du kan komma med föräldrar, men du har rätt att komma på ett samtal själv. Sedan kan man tillsammans bestämma hur ni ska gå vidare.
Hoppas att de här förslagen kan vara till någon hjälp för dig. Du har ju övervunnit din rädsla och gått till en kurator, vilket jag tycker är modigt.
Du har tagit första steget och nu gäller det att du får rätt hjälp!