Mamma träffade en annan man
Hej mina föräldrar har skilt sig, mamma träffade en annan man som  har två barn som jag tycker är störiga. Mamma sa vi skulle träffa dom efter två månader men jag ville inte...Nu har dom flyttat ihop och vill att jag ska vara där varannan vecka.. Jag dör hellre,,,,min mamma har blivit så konstig,,,säger att lagen säger att jag måste träffa henne och min mormor säger att annars får man gå till domstolen......Vill bo hos pappa för där är mina kompisar och skolan. Blir ledsen varje dag när jag ska till skolan jag är rädd hur det ska bli mamma da att hon inte kommer att flytta hem igen för hon är så lycklig nu
Moppe

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver och berättar om hur du har det. Som barn påverkas man mycket när föräldrar skiljer sig. Barn får ju anpassa sig till hur föräldrarna vill ha det och det kan kännas svårt och jobbigt.
Det är viktigt att du som barn vågar känna efter hur du vill ha det och att du får prata med någon som lyssnar på dig. Att det blir jobbigt när din mamma träffat någon ny - någon som dessutom har barn och flyttar längre bort från dina kompisar och skolan - är inte konstigt.
Kan du prata med dina föräldrar om hur du känner? Det kan ibland kännas svårt att göra det och då är det viktigt att ta stöd från andra.
Jag tycker att du ska ringa eller chatta med Bris. De är vana att prata med barn som är i samma situation som du. Läs mer på deras hemsida om hur chatten fungerar eller ring dem på 116 111.
Du kan också prata med en lärare eller skolkuratorn om din oro och ledsenhet. Då kan de också hjälpa till.
Föräldrar ska inte skrämma upp sina barn utan behöver lyssna och förstå att en separation inte är så enkel för barnen.
Det är oftast som jobbigast i början efter en separation. Med lite hjälp så kommer du att kunna hitta rätt i allt det nya och oroa dig mindre.
Vad du tycker och tänker är viktigt!