Kräkningen ger lättnad
Hej
jag är 17år och har ett  problem jag har sen alltid(så länge som jag kan minnas) varit ovanligt kräsen. Jag har svårt för okänd mat blandad mat och om någon annan har lagat maten. På grund av detta var jag nästan alltid underviktig men det blev inte illa fören runt sexan. Då jag fick andra problem som mobbad och uttnytad. Jag började spy upp för att kunna stanna hemma och började samtidigt gömma mat så jag inte behövde äta den. Detta pågick under en lång period och slutade i magsår plus en anorexia liknande kropp. Efter magsåren blev min mat mer uppkollande och jag började gå upp i vikt, specielt eftersom jag gillar fett mat. Jag fick ett perfect bmi och var allmänt glad över förändringen. Men har aldrig blivit av med att själv kräkas. De finns perioder då jag plötsligt mår mentalt sämre stänger in mig och föraktar alla inklusive mig själv. Då kan det vara sköna att spy upp. Och jag behöver fortfarande full kontroll över vad det är jag äter. Men inget av detta har med att kontrollera min vikt som jag föredrar när den var som knubbiast. Betyder det att det inte är en ättstörning jag har? vad är det då? eller är detta normalt?? jag har alltid haft problem ända sen jag var ett litet barn det har alltid funnits där jag finner mat obehagligt finns det något jag kan göra för att förbättra??
Ylva

BUP svarar:
Hej Ylva!
Det är jättebra att du har fått en "perfekt" BMI och att du kommit till rätta med din kropp. Men det är uppenbart att du fortfarande har problem med maten och att just kräkningen är det som ger dig en lättnad när du "föraktar alla och dig själv".
Jag har ingen möjligt att namnge någon diagnos på det du beskriver, men att det inte är i sin ordning förstår du säkert själv. Jag tycker du ska gå vidare med att utforska vad som ligger i ditt sätt att använda kräkningen som befrielse från dina negativa känslor.
Jag tycker att du i första hand vänder dig till den ungdomsmottagning som du tillhör. Det är möjligt att ni kommer fram till att du behöver hjälp även från BUP. Men eftersom du nu har en normal vikt är det kanske bättre att ta detta steg först på vägen till förståelse av vad det egentligen handlar om i ditt speciella fall.
Läs gärna artikeln jag bifogar här.