Under ett år har jag haft problem med min sömn
Under ett år har jag haft problem med min sömn och jag gör allt som det står man ska göra för att sova bra, äter rätt, tränar regelbundet, lägger ifrån mig elektronik, får friskluft. Jag har testat allt, verkligen allt. Min pappa förstår inte mitt problem och säger att jag är ute för lite vilket jag inte är. Jag vågar inte ta upp det här med att köpa sömntabletter. Han skulle aldrig tillåta det, får 1 år sen var jag sjukt deprimerad och ville ta livet av mig, han kommer tro jag tänker ta en överdos.
Dem säger att man som tonåring ska sova mellan 6-8 timmar men jag kan inte sova så många timmar. Jag går upp 05:40 varje morgon är aktiv men sen när jag försöker lägga mig för att sova vid 22 kan jag inte det, det slutar oftast med att jag somnar vid 12/halv 1,  jag är pigg på morgonen men jag somnar alldeles för sent.
Vet ni vad jag ska göra åt det här? Jag har gjort olika test på internet som läkare rekommenderar och alla säger att det är insomnia, jag mår bra men jag vill kunna somna tidigare än vad jag gör. Jag behöver hjälp.
Julia

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som du kommit över din depression och idag mår mycket bättre, men att sömnen fortfarande är ett problem. Jag undrar om dina sömnproblem hänger kvar sedan din depression? Det är ju vanligt vid depressioner att inte kunna sova så bra.
Samtidigt säger du att du är pigg när du vaknar så jag undrar om ditt problem inte är att du sover för lite utan mer att du inte somnar när du vill? Sömnproblem är lite komplicerat. En del behöver sova mer och andra behöver sova mindre. En del är morgontrötta och andra kvällströtta.
Jag tycker det är bra att du tar tag i ditt problem och vill ha hjälp med frågan. Om du hade någon vårdkontakt sedan tidigare, när du var deprimerad, kanske du kan höra av dig dit igen. Annars kan du ta kontakt med en vanlig vårdcentral.