Börjat äta mindre och mindre
Hej! Jag är en tjej på snart 12 år. Jag har börjat äta mindre och mindre. Knappt XXX kalorier per dag. Ibland hetsäter jag och försöker spy upp. Jag är inte särskilt smal enligt mig. Skelettet syns bara om jag andas in. Jag känner själv att jag lider av den psykiska delen av anorexia. Men som det låter, lider jag av anorexia?
M&M fan!

BUP svarar:
Hej!
För att kunna  ställa  diagnosen anorexia behöver man veta mer än det du skriver i ditt brev.
Men det är säkert att du äter alldeles för litet nu. Så litet att det räknas som svält. Du tycker inte att du är smal men det brukar man inte tycka när man är anorektisk. Vad tycker andra?
Du känner igen dig psykiskt  i anorexiadiagnosen och det ger också anledning till oro.
Jag tycker att du ska tala med någon om detta innan det blir värre.
Du kan vända dig till skolsköterskan för att ställa dina frågor och höra hur hon ser på saken.
Gör det nu!