Vågar inte prata om mina verkliga problem
Hej, jag är 13 år och har problem. Jag har gått till kuratorn i ett halvår men slutat p.g.a att jag inte vågar prata ned nån om mina verkliga problem. jag mår dåligt och kan inte kontrollera min ilska. Idag t.ex. Blev jag arg för att mamma brände mina mackor när hon stekte ägg och mackor. Jag sprang upp på mitt rum och började gråta. Sen har jag också problem med min självkänsla. Jag tycker jag e ful och Jag har inte gått in i puberteten o tycker t.ex. Att mina bröst e för små. Rumpan e för liten m.m. Jag tycker att jag e för tjock o vill gå ner i vikt. Och är stressad för skolan. I helgen grät jag nästan hela tiden för jag hade inte lust o göra nått. Så fort mamma o pappa sa nått blev jag arg och sprang upp på mitt rum. När jag har prov i skolan brukar jag låtsas va sjuk eftersom jag inte får in nått i min hjärna längre. Vad är det för fel på mig?
13 årig tjej...

BUP svarar:
Hej!
Det är lätt att tänka att det är något fel på en när livet inte riktigt går som man önskar. Men så måste det ju inte vara!. Det är inte alltid möjligt att ha kontroll över sina känslor och det är kanske inte heller önskvärt?
Men att springa upp på sitt rum och börja gråta när man blir arg är väl inte så tokigt? Du skadar ingen och din ilska går över.Ibland har man inte så mycket tålamod och motståndskraft när saker och ting inte går som man förväntar sig.
Att du är upptagen av din kropp och känner dig orolig för hur du ser ut är vanligt i din ålder och inte så konstigt. Att det är vanligt behöver inte vara någon tröst, men det kanske ändå underlättar om du vill prata om det med andra.
Du skriver att du är stressad i skolan och att du har svårt att komma ihåg, vilket gör att du undviker proven.
Jag tycker att du ska ta kontakt med din skolkurator igen och tillsammans med henne försöka förstå och reda ut vad det är som gör det så svårt i skolan nu för dig. Det är ett verkligt problem och din skolkurator är till för att hjälpa dig med skolsituationen.
Men hen är säkert också van att prata om dina frågor kring din kropp eller kanske skulle du tycka det skulle kännas bättre att ta upp de frågorna med din skolsyster?
Du skulle också kunna få hjälp att diskutera dina frågor med andra genom att chatta anonymt på Tjejzonen.
Lycka till!