Om man har en ätstörning
Hej! Jag undrar när man börjar får en ätstörning och vad man ska göra då? Jag själv äter mindre än vanligt och "bantar" i vissa perioder. Är inte nöjd med mig själv. Väger normalt men tycker jag väger för mycket. Jag vill inte att någon ska hjälpa eller prata med mig!
anonym

BUP svarar:
Hej!
En ätstörning innebär att man inte längre avspänt kan äta ungefär det man behöver utan att tvångsmässigt söka ta kontroll över hur mycket man tillåter sig att äta (så litet som möjligt) eller att man istället tappar all kontroll och äter hur mycket som helst.
Man är så upptagen av detta och av sin vikt att det tar över för mycket av ens liv och att man inte själv ser det andra ser - nämligen att man väger alldeles för litet. Det här är svårt att komma tillrätta med själv.
Du undrar vad man ska göra. Men du vill inte gärna tala med någon.
Kanske är du både oroad och vill komma ur problemen, samtidigt som du vill fortsätta ha detta ifred utan inblandning?
Man kan kanske se detta att du skriver till oss som ett tecken på att du själv börjat bli så oroad att du vill börja tala med någon.
Vågar ta ett steg till. Då kan skolsköterskan vara ett bra alternativ.