Längtar till ett normalt tonårsliv
Jag mår inte så bra just nu. Det började 2015 när min häst blev sjuk. Hittade då en bästa vän som både räddade mig och förstörde mig helt. Då hon gjorde lite dumma saker. (inte droger). Sen när jag fick lämna tillbaka min häst 2016 var hon där för mig när det var som svårast för det var för mig som att förlora en familje medlem. Sen så blev och hade det varit mycket i familje jag får göra  väldigt mycket saker hemma och lever inte det normala tonårslivet. Jag sover inte ofta ut och har mycket att göra med hästs hemma och i skolan så hinner inte träffa kompisar. Men sen sommaren 2016, så slutade vi vara vänner och hon blev bästa vän med min gamla bästa vän som också varit otrolig elak mot mig. (vi tre går i samma klass). Och nu  snart ett år senare ser det likadant ut Jag mår dålig har självmordstankar ibland min aptit började nyss minska mycket. Jag orkar inte med skolan länge och är allmänt trött på allt. Jag bråkar väldigt mycket med min mamma och min lillasyster skyller alltid på mig vilket gör att även om jag inte gjort något så får jag skäll. Då blir jag otroligt arg och det gör bara allt värre. Kan inte kontrollera det för jag blir så irriterad.Sen är jag trött hela tiden även om jag sover 9 timmar vissa nätter är jag aldrig utvilad. Imorgon har jag massa att göra med hästarna och hemma plus att jag måste plugga på min redovisning. Vad ska jag göra för snart orkar jag inte mer......
anonym

BUP svarar:
Hej!
När jag läste ditt mejl var min fösta tanke att jag behöver sortera lite i vad dina problem består i. Min nästa tanke var att just det, det är ju det du också behöver göra med hjälp av en annan vuxen. Vi kan börja här men du måste fortsätta med det som vi tillsammans kan se utifrån ditt brev.
Du tar upp en stressande hemsituation. Du har helt enkelt för mycket att göra hemma. Jag vet inte hur det kommer sig att din mamma behöver ta så mycket praktisk hjälp av dig. Ni bråkar för att hon kanske lägger för mycket ansvar på dig. Om detta skulle ni behöva tala i lugn och ro för att komma överens om en rimlig arbetsuppdelning i familjen. Annars blir det bara så att du protesterar, brusar upp och det blir bråk och allt blir bara värre.
Det är klart att du måste göra dina läxor och plugga. Det kräver sin tid. Det är också klart att du vill ha din fritid när du kan umgås med kompisar och bygga vidare på kompisrelationer. Kompisrelationer förändras under tiden, man kanske växer ifrån varandra, man behöver träffa flera så att man inte känner sig helt övergiven om en viss kompisrelation försämras eller försvinner.
Det är roligt att du trivs med att ta hand om din häst men jag vet inte om du också är tvingen att ta hand om flera hästar i ett stall. Det kan bli definitivt för mycket för dig.
Allt detta resulterar i att du blir stressad och stressen i sig gör att du inte kan sova, att du känner en ständig trötthet och blir irriterad. Det är en typisk ond cirkel.
Jag är ganska övertygad om att du och din mamma behöver sätta er ner och lägga upp ett rimligt arbetsschema. Jag kan naturligtvis inte veta hur stressad och pressad din mamma känner sig men vuxna måste ta sitt ansvar för sitt liv och inte göra det på barnens bekostnad. Det är fullt rimligt att man behöver hjälpas åt i en familj. Det finns livssituationer när barnens deltagande i arbetet hemma är en nödvändighet. Rimlighet, hänsyn till de olika behoven är nyckeln och den nyckeln hittar man inte alltid utan hjälp utifrån.
Mitt förslag är att du vänder dig till din skolkurator och berättar så som du gjort i ditt mejl. Hur du kan komma till tals med din mamma, om ni kanske behöver familjesamtal på socialtjänstens familjerådgivning skulle du kunna diskutera med skolkuratorn. Hen kan kanske även hjälpa dig direkt att tala med din mamma och stötta dig i att sortera och hantera även din inre stress.