Vänt på dygnet
Hej, det har bara gått ca 2 veckor på sommarlovet och jag har redan vänt på dygnet. Somnar typ 2/3 och går upp ett eller senare. Hur kan man göra för att vända tillbaka dygnet?
Nattugglan

BUP svarar:
Hej Nattuglan!
Det är ganska vanligt att man vänder på dygnet när det är lov och livets vanliga struktur med skolan plötsligt försvinner. Men det är inte bra det! Det som kan blir svårt att hitta eller skapa en egen struktur som gör att dag blir dag och natt blir natt. Det underlättar inte att det är så ljust sent inpå kvällarna.
Det som är bra är att du så snabbt insåg att du ska göra något åt detta problem. Jag vet inte vilka aktiviteter du har på dagarna. Jag kan dock föreslå att du sätter dig ner med papper och penna eller framför dator och planerar ett dag- och veckoschema.
Börja med att bestämma vilken tid du skulle vilja gå upp och lägg in direkt en fysisk aktivitet utanför ditt hem så att du kommer igång. Snabb promenad i något grönområde i närheten eller cykla eller något annat. Varva sittande sysselsättning med kroppslig aktivitet. Försök att se till att din dag fylls med lite olika saker. Kontrollera varje dag om du har hållit ditt schema. Du får gärna var lite sträng mot dig.
Om du har någon kompis som har liknande problem kan ni hjälpas åt att sammanställa dagsprogram och möjligen göra lite lekfull tävling kring att lyckas.
Det finns en grundregel: Se till att bli trött på kvällen och sov inte på dagen så att din kropp bygger upp ett reellt sömnbehov till kvällen.
Lycka till!