Svårt att hantera min ilska
Jag har jättesvårt att hantera min ilska, jag blir arg för allt. Det kan vara folk som andas för nära mig, folk som har idiotiska åsikter om feminism och rasism, min familj eller också ibland vänner. Jag blir iallafall arg för väldigt mycker småsaker och jag kan inte alls hantera ilskan, ibland bara skriker jag, ibland kastar jag min mobil eller andra saker i min närhet och oftast börjar jag gråta, och då menar jag inte någon tår på kinden utan helt hysteriskt. Vad ska jag göra? Jag vill inte ha det såhär, tycker så synd om folk i min närvaro som bara accepterar hur taskig och hemsk jag kan vara.
Tjej med ilskeproblem

BUP svarar:
Hej Tjej med ilskeproblem!
Att kunna bli arg och säga ifrån kan vara något bra men kan också ställa till problem när man inte kan styra sin ilska.
Det låter som du blir arg så fort att du inte hinner hitta ord för ilskan. Att du för att uttrycka dig istället måste göra det på annat sätt som att skrika, gråta eller kasta saker. Och att ilskan kommer med full styrka varje gång.
Du säger att du blir arg för småsaker. Är det små saker? Kan du efteråt tänka igenom vad det var som du egentligen blev så arg på, vad som hände? Om du hittar ord för ilskan så kan du börja förstå din reaktion bättre och kanske kan du börja uttrycka dig med ord något mer nästa gång. Det kan göra att din reaktion inte blir lika stark då.
Mend detta är inte lätt att göra på egen hand. Jag tycker du ska ta kontakt med någon som du kan prata med om detta där du kan få hjälp att reglera ilskan bättre.
Vänd dig till skolkurator eller ungdomsmottagningen.
Lycka till!