Hur slutar man skada sig själv?
Hej! Jag är en tjej på 15år och går i årskurs 9. Jag lider av depression, ångest och anorexia samt (självskadebeteende). Har haft depression och ångest nästan hela mitt liv, men varit bättre i perioder. Anorexin i ca. 2år! Får hjälp på en ätstörningsenhet sedan lite mer en 1år tillbaka. Varit inlagd på sjukhus i 3 veckor pga min anorexia. Men har så mycket ångest så i lördags svimmade jag och började  skaka, så min farmor var tvungen att ringa 112. När jag kom till sjukhuset var alla mina värden bra. Så jag tror det kan ha varit en panikångestattack men min fråga till er är? Kan man svimma när man får en panikångestattack?
Sen har jag en till fråga?: hur slutar man att skada sig själv? Mår inte så bra, känner mig ful och värdelös...
Men när jag står i duschen och ser rakbladet, kan jag inte låta bli, det känns som att jag måste. För då döver jag min smärta för en stund och efteråt känns det bättre. Då jag inte är värld något bättre. Men det jobbigaste med detta är att alla omkring mig blir jättearga. Förstår dom men det blir ännu jobbigare för mig när dom blir sura. Vad ska jag göra?
Tack!
Hjälp

BUP svarar:
Hej!
Bra fråga du ställer. Fint att du också får hjälp med din anorexia. Till att börja med tycker jag att du skall berätta om alla de olika svårigheter du har, om du inte redan gjort det, på ätstörningskliniken. En del av dessa kanske de kan hjälpa dig med, kanske att det hör samman med anorexian. Det de inte kan hjälpa dig med kan de ordnar remiss till någon annan vårdgivare så att du får det stöd du behöver.
När du skriver om hur du i duschen inte kan låta bli att skada dig är mitt första tips, ta bort rakbladen. Varför skall de ligga där och ge dig fel signaler? Det går förstås inte att skapa en helt skadefrimiljö där det är omöjligt att göra sig illa men det gäller att göra det svårare. Be mamma eller pappa att ta hand om dina rakblad så att du får be om dem om du nu skall raka benen eller vad du gör med dem. Gör det svårare för dig så att du hinner tänka efter innan du tar till rakbladet. Mitt andra tips är att hitta på annat du kan göra när lusten att göra dig illa kommer. Vill du ha förslag på alternativa sysselsättningar kolla på SHEDO:s hemsida (kolla under fliken"Få stöd"-"Färdighetslista"). Där kan du också läsa om annat som rör hur man kommer över självskadebeteenden.
Sist men inte minst vill jag upprepa- prata med behandlarna på ätstörningsenheten och lycka till!