Hur går jag tillväga om jag behöver hjälp?
Jag är alltid ledsen/ångest fast än jag ibland när jag är med vänner och kan skratta och vara glad för en stund, men nedstämdheten finns alltid där. Jag är extremt rädd för att åka kommunaltrafik och prata/vara med människor, mitt liv har blivit mer komplicerat nu än någonsin. Jag vågar knappt göra en beställning på en snabbmatsrestaurang längre. Jag är tyst, tom, trött och nedstämd. Förlorar både vänner och tid på det här. En stund kan allt va perfekt, andra stunden är allt så dåligt det bara kan bli.
Vad är det bästa jag kan göra? Borde jag söka vård hos er?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev Ja, jag tycker att du ska söka hjälp eftersom det verkar som du blir alltmer begränsad på grund av dina rädslor och din nedstämdhet.
Vad du kan göra är att inte försöka ge efter för din oro och ångest. Försök fortsätt att åka kommunalt och prata med andra. Försök att inte förlora vänner. Det finns flera ställen du kan ta kontakt med och berätta om dina problem. Dels en vanlig vårdcentral som ibland har bra hjälp för de problem du nämner. Du kan också ta kontakt med BUP eller en ungdomsmottagning . Eftersom du är 17 år behöver troligen inte dina föräldrar vara informerade.
Lycka till!