Har börjat skada mig själv igen
hej, jag börja för 4 år sen att skada mig själv, och jag har börjat igen. jag vågar inte berätta för kuratorn, vet inte hur jag ska berätta det.. och vågar inte berätta för mina kompisar och definitivt inte för min familj... dom skulle skämmas för mig, sen känner jag på ett sätt att jag inte vill berätta sånt för min familj... jag har även haft självmordstankar i ett par veckor. jag känner mig ledsen hela tiden, har ångest, dagligen tänker jag på döden och hur jag skulle vilja ta mitt liv, jag har inget självförtroende längre... jag vet inte vad jag ska ta mig till...
Ls

BUP svarar:
Hej!
Vilken svår situation du är i där du behöver mer hjälp och samtidigt är rädd för hur dina närstående ska reagera. Du går hos en kurator (bra!) som är till för att hjälpa dig, problemet är att hen inte kan göra det på rätt sätt om hen inte har hela bilden. När man mår som du beskriver är det jätteviktigt att våga berätta.
Vi som arbetar med barn och unga vet att självskada förekommer. Vi är vana vid att lyssna till svåra saker. Vi vet också att det kan vara så att självskadebeteende kommer tillbaka och att man kan behöva ta nya tag för att komma ur det.
Du är 16 år och det viktigaste är att du berättar för kuratorn. Tillsammans kan ni då både reda i hur du kan göra för att hantera din ångest på andra sätt är genom att skada dig och prata mer om de komplicerade känslor du har inför vad dina kompisar och familj skulle tänka. Det behöver du stöd i.
När man mår dåligt är det lätt att tankarna drar iväg och man oroar sig för allting samtidigt. Det bidrar till hopplöshetskänslor och därför är det viktigt att ta ett steg i taget. När har du nästa tid hos kuratorn?
Nästa steg är att samla kraft inför att berätta där, kanske kan det kännas bra att skriva ner vad du vill säga. Det kan vara ett bra sätt att antingen lämna över till kuratorn när ni ses eller för dig att prata utifrån.
Låt inte din oro för vad andra ska tycka stå i vägen för mer hjälp!