Okontrollerad ilska
Hej! Jag har problem med oktontrollerad ilska. Jag skriker, slåss (dock inte mot människor) och gråter hysteriskt. Jag har problem i skolan och hemma. Mina föräldrar förstår aldrig att jag vill vara ensam och tvingar mig att umgås med familj eller vänner även fast jag verkligen inte vill, då blir jag verkligrn jättearg. Jag har lite svårt att formulera hur jag reagerar men jag hoppas att ni förstår ändå. Jag blir lätt irriterad på småsaker, men då blir jag inte så arg. Så fort jag blir arg blir jag verkligen sådär superarg, jag tappar nästan medvetanted, vet inte vad jag gör, säger osv. När jag blir arg på mina föräldrar blir de bara arga tillbaka och börjar hota med massa saker. Jag har pratat med skolkurator, det hjälpte inte så mycket och nu har jag tid till ungdomsmottagningen, men de är om en månad ungefär. Vad ska jag göra? Finns det någon medicin ellet liknande?
Andrea

BUP svarar:
Hej Andrea!
Så schyst att du söker hjälp och vill ha hjälp med ditt problem. Jag tror att du redan där har kommit långt för att hitta bra sätt att få ordning på din ilska, bara genom att du ser det som att du har problem. Många som har ilske problem skyller istället på andra och tycker att det är deras fel. Då kan det vara svårare att få ordning på det hela.
Jag kom att fundera på om det går att formulera ditt problem på ett annat sätt. Kanske att det inte är ilskan som är problemet, utan vad du gör när du blir arg.
Det är nog så att vi inte kan bestämma över våra känslor, som ilska. Kontroll av känslor är inte det egentliga problemet. Det som är problemet är vad vi gör när vi blir arga. Om man slåss när man är arg är det att man slåss som är problemet, inte att man är arg.
Kanske att du skulle fundera på vad som retar upp dig när du tvingas vara med familjen. Är det hur de är som personer? Är det att du blir tvingad att delta? Är det att du har annat du hellre vill göra än att vara med familjen?
Är det för att du är rädd att du skall reta upp dig och bli arg och sedan inte kunna behärska dig? Eller är det något helt annat som väcker din ilska?
Jag gissar att du skulle få större möjligheter att förbereda dig och också hitta andra sätt att göra om du bättre förstod vad det var som retade upp dig i känsliga lägen. Jag tror också att det skulle vara lättare för dig att hitta bra strategier tillsamman med dina föräldrar om du förstod vad det är som retar upp dig.
Lycka till med prathjälp på Ungdomsmottagningen