Känner mig inte trygg hos mina föräldrar
Hej jag är en kille på 12 år och mår skit för jag vill bo på fosterhem med foster familj men jag är inte ``Så pass utsatt´´ Och jag är inte utsatt eller jag vet inte men jag känner mig inte trygg hos någon av mina föräldrar men jag vågar inte prata med dom för att de inte ska bli arga så jag gör dumma saker så att någon ska fatta att jag inte ska vara kvar hos mina föräldrar..... Men aja vad kan jaag göra??
Kim

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Att göra ”dumma” saker kan vara ett sätt att komma i kontakt med Socialtjänsten, men det är inte alltid det fungerar så bra. Problemet är lite att det blir du som blir problemet och inte dina föräldrar, som kanske inte är så bra föräldrar som du skulle önska.
Det bästa vore kanske att dina föräldrar fick hjälp så att du inte känner dig utsatt utan så att du blev trygg och hade det bra hos dina föräldrar. Men det är inte alltid detta är möjligt. Så vad ska du göra. Jag tycker du ska ringa Bris tel.116 111. Där kan du berätta mer om din situation och utifrån det få hjälp att gå vidare.
Du kan också gå in på Koll På Soc . Där kan du läsa om hur du kan få hjälp av socialtjänsten genom att ringa dem. Det är de som beslutar om du kan bo i familjehem och som ska hjälpa dig om du ringer dit.
Nu skriver du att någon, vad jag förstår, ansett att du inte är ”så pass utsatt”. Kanske betyder det att du redan har kontakt med socialtjänsten.?
Du kan hur som helst ringa Bris och prata om din situation.
Jag tycker också att du kan ta kontakt med din skolkurator och berätta hur du har det.
Lycka till!