Min lillebror slår min mamma
Hej, jag mår dåligt pga att min lillebror slår mig hela tiden, det är skit jobbigt att man inte vet om man ska vakna med att han står och försöker slå mig med ett föremål och det har tagit mycket på min skolgång så jag inte vågat gå till skolan, för jag tror att min lillebror och pappa ska slå min mamma, jag älskar min mamma mer än allt på jorden och vill henne inget dåligt, jag vill bara att min lillebror och min pappa ska kunna få mig att känna att jag kan gå till skolan utan att min mamma sitter och gråter varje dag när jag kommer hem för att min lillebror slår min mamma för att han är arg på mig.
Ha en trevlig dag..                                                                         Mvh Krille - 13år
Krille

BUP svarar:
Hej Krille!
Tack för dina två brev till oss om din akut besvärliga hemsituation. Förutom vad du beskriver i detta brev har du också berättat att din pappa avbokat möten med socialen för han inte vill träffa dem och du skrev också att din pappa ibland slog både dig och din lillebror. Du undrade vad du ska göra. Du skriver att du inte går till skolan för du är rädd att din mamma ska bli slagen av din lillebror eller pappa.
Du tar mycket ansvar och det kanske du måste göra nu när det är så mycket våld och kris i din familj. Naturligtvis (och det vet du säkert) är det din pappa gör både förbjudet och oacceptabelt. Det är viktigt att socialen får reda på vad som pågår så att de kan ingripa. De kommer då att stoppa det våld och de hot din far utövar.
Så jag tycker du ändå ska gå till skolan och berätta för någon - rektor, din lärare eller skolkurator att du, din bror och mamma behöver hjälp på en gång. Du ska be dem ta kontakt med socialtjänsten samma dag så att de kan göra något genast. Du ska berätta att din far slår både dig och din mamma.
Om du tror att din mamma kan ta kontakt med socialtjänsten och berätta vad som sker är det bra, men hon kanske inte vågar. Om hon inte vågar är det bra om du kan berätta i skolan. Detta är den möjlighet som jag tycker verkar bäst.
Men du kan också ringa Bris Tel. 116111 och prata med en kurator och berätta om din hemsituation och be dem hjälpa dig. Du kan själv ta kontakt med socialtjänsten där du bor och berätta. Du kan få hjälp att hitta telefonnummer och annan bra information om du går in på Koll På Soc.
Om det fungerar, som det ska, kommer de att hjälpa dig samma dag, men det kan jag inte garantera. Därför tycker jag det kanske är bäst om du kan få någon vuxen i skolan att hjälpa dig. Ta med dig dina brev till oss och våra svar så kanske de bättre förstår allvaret i din situation.
Vad bra att du försöker få hjälp nu. Det kommer ni alla i familjen, och även din far, ha glädje av på sikt!
Lycka till!