Min pappa slåss och är jätte arg
Hej, jag mår jätte dåligt pga. att min pappa slåss och är jätte arg, han brukar slå mig och min lillebror ibland när han har lugnat ner sig så säger han att han inte slagits eller vart arg, och han säger att jag och min bror är missfoster, varje gång vi har bokat möta på socialen så har han "avbokat" det pga att han inte vill att något ska komma ut om honom, jag älskar min mamma och vi har pratat om att flytta ifrån pappa men mamma har inget jobb då hon har haft cancer 2 gånger under max 5år, jag vill leva ett bra liv med min mamma utan pappa, Vad ska jag göra?
Tacksam för svar
Krille

BUP svarar:
Hej Krille!
Tack för dina två brev. Du har också skrivit och berättat att din lillebror slår dig och att du inte vågar gå till skolan av rädsla att din lillebror och pappa ska slå din mamma. Du skrev också att du älskar din mamma väldigt mycket och att hon är väldigt ledsen och gråter.
Du tar mycket ansvar och det kanske du måste göra nu när det är så mycket våld och kris i din familj. Naturligtvis, och det vet du säkert,  är det din pappa gör både förbjudet och oacceptabelt. Det är viktigt att socialen får redan på vad som pågår så att de kan ingripa. De kommer då att stoppa det våld och de hot din far utövar.
Jag tycker att du ändå ska gå till skolan och berätta för någon - rektor, din lärare eller skolkurator att du, din bror och mamma behöver hjälp på en gång. Du ska be dem ta kontakt med socialtjänsten samma dag så att de kan göra något akut samma dag. Du ska berätta att din far slår både dig och din mamma.
Om du tror din mamma kan ta kontakt med socialtjänsten och berätta vad som sker är det bra men hon kanske inte vågar. Om hon inte vågar är det bra om du kan berätta i skolan.
Du kan också ringa Bris Tel. 116111 och berätta om din hemsituation och be dem hjälpa dig eller du kan själv ta kontakt med socialtjänsten där du bor och berätta. Du kan få hjälp med telefonnummer och en del annan bra information på Koll På Soc.
Om det fungerar som det ska kommer de att hjälpa dig samma dag, men det kan jag inte garantera. Därför tycker jag det kanske är bäst om du kan få någon vuxen i skolan att hjälpa dig. Ta med dig dina brev till oss och våra svar så kanske de bättre förstår allvaret i din situation.
Vad bra att du försöker få hjälp nu. Det kommer ni alla i familjen, även din far, ha glädje av på sikt!
Lycka till!