Vem ska jag vara om jag inte får vara mig själv?!
Hej BUP, jag tror att jag har en diagnos. Antagligen är det adhd. Jag har sökt och läst mycket om det och det känns som att det stämmer in på mig bra. Jag har försökt prata med min mamma men hon säger att det bara är dumt av mig att låtsas ha någon diagnos som jag egentligen inte har. Jag har även pratat med skolsköterskan men hon tog det inte seriöst och sa bara att det var tråkigt att jag aldrig kunde koncentrera mig. Jag får höra av lärare och kompisar konstant "har du adhd eller?" Det är inte superkul och jag har tröttnat på att höra det varje dag. Jag är alltid glad och snäll mot alla och är vän med alla tjejer i klassen. Men på det senaste verkar det som att alla har tröttnat på mig. Jag har fått höra att dom inte gillar att jag pratar för mycket och säger saker jag inte borde säga. Jag vet inte vad jag ska göra, jag kan inte hjälpa att jag aldrig kan vara tyst. Varje kväll tänker jag att imorgon, då SKA jag vara lugn och tyst. Men det slutar alltid med att jag står upp i klassrummet och ropar och att tjejerna i klassen går ifrån mig. Två tjejer i klassen har blivit extra jobbiga och har sagt till mig flera gånger "kan du bara va tyst" "snälla kan du bara vara tyst i typ 5 minuter?!" Jag förstår att det är jobbigt att umgås med mig men jag kan inte hjälpa hur jag är. Men somsagt min mamma vägrar hjälpa mig och min pappa håller bara med min mamma. Jag vet inte vad jag ska göra och snart orkar jag inte mer.
Vem ska jag vara om jag inte får vara mig själv?!
Anonymast i världen

BUP svarar:
Hej!
Kanske kan du få hjälp med ditt problem utan att du får en diagnos? Oavsett om du uppfyller ADHD- diagnosen eller inte antar jag att vill fungera bättre med dina kompisar.
Det finns många frågor jag skulle vilja ställa till dig. Kanske inte främst för att du skall kunna svara på dem, utan mer för att få dig att tänka efter.
Det är frågor som: vad tänker du precis innan du pratar som gör det svårt att vänta? Finns det tillfällen då du klarar att vänta på din tur att prata? I så fall, när är det?  Är du rädd att du inte får vara med om du inte hörs? Är det olika beroende på vem du är med? Har det att göra med hur många det är som ses?.
Du säger att det inte är superkul när de säger ”har du ADHD eller”.
Samtidigt har du den funderingen själv. Det är synd när begrepp som ADHD blir som förolämpningar.
Kan du få något stöd i skolan tror du? Finns det någon lärare, skolkurator eller kanske den skolsyster som inte tog dig på allvar tidigare som du kan resonera med?
Om du beskriver det så bra som i ditt mejl, hur det blir för dig, kanske man kan hitta sätt att hjälpa dig på.
Lycka till