Lika allvarligt som det var förr
Hej! Jag skrev frågan "jag får inte äta" (asså jag hör röster som säger nej).
Jag har ätit under en vecka, ganska mycket och nu är rösten bara argare, för att jag gick upp x kg. Efter som jag gillar mat så är det svårt att ignonera men jag äter mindre bara, men jag får en ångest på kvällarna. Jag kan inte sluta strunta i rösten i mitt huvud. Jag gråter tills söms för att jag har ätit mycket och rösten bara skäller på mig.
Jag kan äta stora mängder med mat när ingen ser mig. Jag äter oftas xx kalorier, men inte under veckan. Jag åt ca xx kcal. Det är mycket. Jag kommer inte göra om det.
Mina föräldrar vet inte om det för att jag tränar och äter och ser glad ut, rättare sagt vi har bra relation men inte nät det gäller sånna ämnen.
Jag vet inte Om det är "lika allvarligt" som det var förr. Men är det fortvarande något fel på mig? Vad ska jag göra?
Anonym
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du undrar över hur allvarligt ditt problem med tankar på mat, vikt, ångest och om det är något fel på dig. Bara att du skriver till oss med frågan tycker jag visar att det är allvarligt nog. Framförallt som du verkar så ensam med ditt problem.
Jag är övertygad att du om att skulle behöva hjälp med dina problem, det är svårt att hjälpa sig själv om man inte har stöd av andra.
Du skriver om dina föräldrar och att ni har en bra relation. Är inte meningen med bra relationer att de också skall hålla för svårare saker som dina problem. Meningen med bra relationer att de skall finnas både i glädje och sorg, i medvind och motvind. Jag tycker att du skall ge dina föräldrar chansen att också visa sin kärlek till dig när du har det svårt.
Bortsett från att du behöver deras hjälp, brukar även relationer bli starkare om man tillsammans kommer över svårigheter i livet. Jag tror nog att det kan bli så för dig och dina föräldrar också. Om du tycker att det är svårt att vända dig till dem direkt kanske du kan ta hjälp av någon vuxen du litar på - mentor, skolsyster eller kurator på skolan.
Vänta inte med att prata, ta hjälp nu