Hur botar man prestationsångest på riktigt?

Hej! Jag funderar på om jag har en grov prestationsångest av nåt slag. Varje gång jag måste prestera inför människor som på nåt sätt finns där för att bedöma min förmåga OCH jag inte klarar av uppgiften så som jag hade tänkt mig så bryter kroppen ihop. Jag får liksom panik och blir helt blockerad. Klump i halsen, tårar i ögonen och en känsla av att jag bara vill därifrån. Det händer i sporter, när jag övningskör, när jag står inför en grupp och pratar, i sovrummet med min pojkvän. Om någon (eller jag själv) börjar kritisera mig i stunden jag utför något jag tror mig kunna så klarar jag inte av situationen. Om jag får kritiken efteråt så kan jag ta den till mig och förbättra mig. Jag vet att det bästa att göra när jag får panik är att pausa och göra klart istället för att avbryta helt, men jag skulle vilja veta vad jag kan göra för att aktivt förebygga mina reaktioner. Hur botar man prestationsångest på riktigt?

Emelie

BUP svarar:

Hej!

Tack för din fråga. Du undrar hur du aktivt ska kunna förebygga dina reaktioner och hur man botar prestationsångest på riktigt. Svaret beror lite på vad du menar. Du kan aldrig helt bli av med din oro och ångest i olika situationer. Vi behöver och är betjänta av att kunna känna ångest ibland. Om du går i kognitiv terapi för din ångest kommer du att utsättas och träna dig i situationer där du får ångest. Du kommer bli allt bättre att kunna hantera de oroskänslor du får i olika obehagliga situationer.

Det verkar som du redan kan klara av en del besvärliga situationer? Du skriver att du vet att det bästa är att pausa när du får panik och förhoppningsvis kan du efter en stund göra klart. Ångesten blir hanterbar eller går över och du kan slutföra din uppgift.

Att bota prestationsångest i den meningen att du inte kommer att få ångest går nog inte men du kan få hjälp att hantera din ångest så den inte hindrar och begränsar ditt liv. 

Jag får också några tankar om ditt tänkande när du plötsligt står inför något du inte tror du klarar av. Det händer ju väldigt ofta, men för dig blir det jobbigt när det finns andra i närheten. Du skriver att din ångest ofta uppstår i situationer när du inte tror du kommer att klara av en uppgift så bra som du själv önskar eller vad du tror andra önskar av dig.
Det är egentligen väldigt vanligt för oss alla att vi möter situationer som är nya för oss eller uppgifter vi inte klarar av eller tror oss klara av. Hur skulle vi annars kunna utvecklas och lära oss något nytt? Och hur skulle vi kunna lära oss allt som vi inte kan utan att misslyckas gång på gång. Kommer du ihåg hur svårt det var att lära sig knyta skorna eller lära sig cykla?
Så kanske ska du försöka vara lite tolerant mot dig själv när du inte alltid är lika bra som du själv önskar eller tror andra bedömer!

Vi har också skrivit lite mer om prestationsångest på vår egen hemsida här.

Om du vill ha mer hjälp för att kunna hantera din prestationsångest, kan du ta kontakt med en vårdcentral och höra vad de har att erbjuda.

Lycka till!