Hur kan jag komma ut på ett bra sätt?
Hej jag är en kille på 15 år. Jag föddes som tjej men har hela mitt liv kännt mig som en kille.
Mina föräldrar säger alltid ''tjejen, gumman, prinsessa'' osv till mig och då känner jag mig så himla arg o ledsen..
De har frågat om jag vill va en kille och då säger jag ja men då säger de bara ''nej men du är ju så söt som tjej''
Jag har funderat på att komma ut till dem men jag har en känsla om att de inte kommer att acceptera mig.
Jag känner också att jag vill komma ut så snart som möjligt för att börja en utredning så snart som möjligt..
Hur kan jag komma ut på ett bra sätt??

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev.
Att hitta den perfekta tidpunkten att komma ut inför nära och kära är inte så enkelt. Jag föreställer mig att du tänkt på detta länge och det låter som dina föräldrar också har funderat eftersom de har frågat. Trots att du svarade ja, på deras fråga tycks de inte riktigt ha tagit dig på allvar och jag tror att du kan behöva stöd i hur du ska tala med dem om att du faktiskt är kille och alltid har känt dig som kille, trots att du föddes med en annan juridisk könstillhörighet. Har du någon vän eller familjemedlem som du kan tala med detta om? Om ja, kanske du kan tillsammans med denne fundera ut hur du bäst ska berätta.
RFSL Ungdom har bland annat en sajt för unga transpersoner där man kan få stöd och råd i dessa frågor. Jag föreslår att du hör av dig till dem. Du kan också läsa mer om stöd och råd till närstående på Vårdguiden.
Var rädd om dig och varmt lycka till.