Min mamma säger nej till utredning
Hej! Jag har under hela min skolgång haft svårt med att koncentrera mig, svårt att sitta still utan att få så kallade myror i benen och jag har alltid pratat konstant. Jag har även otroligt mycket energi och stör mina klasskamrater. Jag har svårt att varva ner när jag går på högvarv och är ledsen över att jag ska behöva störa klassen med min energi. Jag har väldigt lätt för att bli arg och irreterad och känner behov av att få ur min ilskhet.
Mina lärare har bett mig flera gånger att kolla upp detta med ahdh, göra en utredning men min mamma säger nej. Hon tror inte jag har diagnosen just för jag inte är våldsam.
Hur ska jag gå till väga? Vad tror ni?
18årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Du har ett dilemma som jag ska försöka reda lite i och som förhoppningsvis kan göra att du får svar på dina frågor.
Föräldrar är en viktig del av en utredning eftersom de kan vara med och berätta om sitt barns uppväxt. Men det är också så att föräldrar inte ska kunna omöjliggöra att man får den vård eller hjälp som man behöver. Detta gäller oavsett om man är över eller under 18 år. Nu förstår jag det som att du har fyllt 18 år och det gör dig myndig och med rätt att på egen hand ta kontakt med vård utan dina föräldrars vetskap. Du är så att säga din egen vårdnadshavare. I fokus tycker jag ska vara ditt behov av stöd för att kunna få till en fungerande vardag och mående. Skolan behöver stötta dig oavsett diagnos eller inte. En utredning tar tid men kan samtidigt såklart ha viktiga vinster.
Jag kan utifrån en sådan här mejlkontakt inte avgöra om det är så att du skulle vara betjänt av en ADHD-diagnos eller inte. Men att du och dina lärare har väckt frågan tycker jag gör att du skulle kunna prata med en behandlare på en enhet som bedömer ADHD, att du går dit på ett första samtal för att få veta mer och för att de skulle kunna göra en första bedömning av vad de rekommenderar. Det är önskvärt att skolan då har sammanställt en så kallad pedagogisk bedömning, ett underlag av vad de ser av ditt fungerande i skolan. Jag råder dig att ta upp den här frågan tillsammans med din mentor. I och med att du blivit 18 år så tillhör du inte längre BUP utan du kan läsa mer på Vårdguiden 1177 om vilken mottagning du tillhör och skulle kunna ta kontakt med.
Slutligen tänker jag att det allra bästa kanske vore att du och din mamma kunde ha ett nytt samtal. Att ADHD skulle handla om att vara våldsam är en missuppfattning som inte stämmer. Jag bifogar lite information om ADHD som ni kanske skulle kunna läsa tillsammans för att hitta en gemensam väg till bra stöd för dig!