Jag blir arg för minsta lilla
Hej jag är en tjej på 14 år snart 15, jag blir arg för minsta lilla, som när mamma säger gå och lägg dig nu, få blir jag så jävla förbannad eller när jag ska duscha eller i skolan när andra snackar och håller mig utanför så blir jag så jävla förbannad och sen när jag kommer hem så kan mina föräldrar inte typ prata med mig för att jag är så jävla arg, det är inte allt. Det känns som att jag behöver någon medicin som kan luna ner mig, för jag blir så stressad i skolan och allt, det märks inte men jag är vill bara vara mindre arg och förbannad hela tiden, jag har tröttnat och sen somnar jag typ 1 varje dag och är så trött nästa morgon så att jag är på dåligt humör då också. Snälla hjälp mig, vad ska jag göra? Jag vill ha något lugnande eller något som får bort denna stress och mitt argsinta beteende! Snälla :(
Tjej som verkligen behöver hjälp

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss för att få råd. Min första som slog mig när jag läste ditt brev var hur schysst du berättar att du inte vill sura och bråka med din familj. Vet de om det (alltså att du inte vill ha det så här)? Kanske att bara att de visste om att du tycker det är jobbigt, skulle göra det lite enklare. Ni skulle mer få ett gemensamt problem än att det är du som är problemet.
Du undrar över om det finns medicin du skulle kunna ta för att lugna ner dig. Samtidigt är du klok nog att koppla stressen du upplever till problemet att du är så lättirriterad. Tycker inte du som jag att det skulle vara bättre att minska stressen istället för att käka medicin? Om du skulle få ner stressnivån skulle du säkert sova bättre på nätterna också vilket i sin tur skulle minska stressen ytterligare. Jag tror att du behöver hjälp att se över dit liv för att göra det mer hanterligt, inte äta piller.
Eftersom du nämner skolan som en sak som stressar rekommenderar jag dig att prata med skolkurator. Kurator kanske också kan hjälpa dig med det som rör skolstress, vet ju hur det fungerar just i din skola. Kanske att ett snack med mentor skulle kunna hjälpa. Jag vet ju inte vad som stressar dig i skolan men kanske att det blir lite tydligare vad skolan kräver för att det skall fungera för dig. Om det inte passar dig kanske Ungdomsmottagningen skulle kunna vara något för dig. Men som sagt, börja prata med dina föräldrar så att de bättre förstår varför du är så lättirriterad och att du vill att det skall vara på ett annat sätt.
Lycka till!