Mina vänner önskar att jag söker hjälp
Hej! Jag är en tjej på 14 snart 15 år och är trött på livet,tappat livsgnistan och självmordstankarna kommer allt oftare nu. Jag har två underbara vuxna vänner som hjälper mig och stöttar mig. Men dom önskar att jag söker proffsionell hjälp för de känner att de ej kan hjälpa mig tillräckligt. Jag vill absolut inte att mina föräldrar ska få veta hur jag mår eller att jag pratar med dom. En av de här har erbjudit sig att köra mig om jag vill och även vara med på möten. Jag vill ha hjälp men är rädd att mina föräldrar får reda på det. En av dom har oxå kollat upp olika alternativ och erbjuder sig att boka tid åt mig om jag vill. Kan ni garantera till 100% att mina föräldrar inte får veta? Den här tjejen tror oxå att det skulle va bättre om mina föräldrar inte får veta något och hon kommer inte säga något till mina föräldrar.  Jag har självmordstankar och mycket mer problem som sömnproblem,ångest,självskadebeteende.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar om vi kan garantera att dina föräldrar inget får veta om du söker hjälp på BUP. Det kan vi inte. Det beror en del på din ålder men varken du eller vi kan med säkerhet i förväg förutsäga vilka problem du kommer att ha. Om dina självmordstankar är eller blir tillräckligt allvarliga så måste dina föräldrar alltid informeras.
Det är verkligen bra att du har vuxna vänner som du kan prata med men om de tycker att du också ska söka professionell hjälp så tycker jag att du ska överväga det, även om det innebär att dina föräldrar får veta mer hur du verkligen mår.
Kanske kan du nu prata med dina vänner hur du ska göra hemma med dina föräldrar? Kanske är ditt problem inte bara att du inte vill dina föräldrar ska veta att du söker hjälp utan också att dina föräldrar inget vet om hur du mår?
Det är många ungdomar som tycker det är jobbigt att föräldrarna ska veta hur de mår men min erfarenhet är att det brukar vara en lättnad när föräldrarna får reda på hur det står till och får hjälp och stöd att stötta och hjälpa på ett bra sätt.
Lycka till!