Hör min puls
Hej! Jag är en tjej på 13 år som verkligen behöver hjälp! På kvällarna sover jag knappt för att jag hör min puls i öronen, jag hör det konstant så fort det blir tyst. Jag brukar lyssna på ljudböcker, film, podcaster osv. Men jag sover så sjukt dåligt då, men jag måste ha ljud för att inte höra min puls! Jag har haft såhär i ca 2 år och jag tror nästan att jag är psykiskt galen ibland! Ibland blir jag så trött på detta ljud så jag bara vill skrika och gråta! Mina föräldrar säger att det är hormoner vilket jag vet att det blad annat är men jag står inte ut med detta! Min brorsa som alltid lyssnar på mig har slutat lyssna och bry sig om hur dåligt jag mår på grund av detta! Kan jag snälla få dig hjälp! Jag har funderat på sömntabletter men jag vet inte om jag vågar ta det för det känns som om jag aldrig ska vakna igen! Detta låter säkert sjukt men jag behöver verkligen hjälp!!!!
// en tjej som nog måste in på psyket!!
ida T

BUP svarar:
Hej ida!
Det låter som detta verkligen är besvärligt för dig. Men du är inte som du kallar det psykiskt galen. Det är inte alls ovanligt att man har svårt att somna på grund av tex en klocka som tickar,  ljudet av ens puls eller av  andra regelbundna ljud. Ibland kan det vara så att man , fast man kanske inte själv tänkt på det ,faktiskt är rädd för att somna,  och att man därför blir för uppmärksam på sådant som istället håller en vaken. Inte heller det är galet men förstås besvärligt eftersom man behöver sin sömn.
Har du tänkt på varför du lyssnar på pulsen? Vill du försäkra dig om att den slår eller är den mer ett ljud som bara stör och som du inte kan sluta tänka på? Om du kanske är rädd  för att somna,  för att släppa taget  och lämna dagen?
Du behöver inte läggas in på psyket. Men det skulle vara bra för dig att tala med någon  för att förstå mer om varför det blir så här och hur man ska göra för att det ska bli bättre.
Du och dina föräldrar kan kontakta vårdcentralen. Där kan de förklara mer om  pulsen  och också hänvisa dig vidare till någon att tala med.
Lycka till!