Jag har ångest över min kropp
Jag har ångest över min kropp. Jag brukar vara deprimerad på kvällarna då jag somnar väldigt sent. Jag kan t.ex. lägga mig vid åtta och somna vid tolv. Ibland bara gråter jag till söms för att bli utmattad eller bara tänker jag på saker jag ångrar jag har gjort. Jag berättar inte detta till folk för jag brukar får såna här kommentarer "hon som aldrig gråter och har inga problem" och "hennes pappa är rik, hon har det perfekt så vad ska hon gråta för?" Min granne har också massor av problem. Kanske lite grovarbeta än mina också. Men hon får hjälp och går till en kurator. Fast jag har alltid varit vid hennes sida.
den frågan jagvimm få svar på egentligen är detta: vad ska jag göra för att somna tidigare, sluta gråta mig till söms och sluta ha så mycket ångest för minsta lilla. Detta påverkar mitt skolarbete. Från att va tjejen med A som betyg på allt till att bli tjejen som har c/D på allt. Hjälp
anonym

BUP svarar:
Hej!
Så ensam du verkar vara. Är det ingen som känner till att du har det svårt?
Även om livet kan se perfekt ut på ytan kan det förstås finnas ledsenhet där under. Det låter lite som om du skulle vilja ha samma sorts stöd som din kompis, någon att prata med.
När man som du blir ensam om sitt problem växer det gärna eftersom man hamnar i negativa tankebanor som är svåra att bryta på egen hand. Dom tankar du får på kvällen om din kropp, är inte på något sätt hjälpsamma.
Jag undrar också om du har väl höga krav på både hur du bör se ut och hur bra du skall prestera i skolan? De tankarna stör din sömn och förvärrar problemet. Jag tror att du skulle vara hjälpt av att dela dina tankar så att de inte kommer på kvällen och ger dig sömnproblem. Kanske att Ungdomsmottagningen skulle kunna var ett ställe som passar dig? Jag tycker att du skall prova att kontakta dem. Man kan även få samtalshjälp på Vårdcentral om du tycker att det skulle vara bättre.
Lycka till!