Jag har ångest nästan exakt hela tiden
Hej! Jag har ångest nästan exakt hela tiden och det förhindrar värkligen min vardag och det har gått så långt med min ångest att jag inte vill leva längre. Imed
att jag har sån ångest så utan ångesten hade jag velat leva. Men jag vet inte var jag ska vända mig för att på hjälp och jag vill inte berätta för mina föreldrar och jag vill inte att dem ska få veta om jag söker hjälp. Så jag undrar om du har något råd var jag ska vända mig? MVH
Will

BUP svarar:
Hej!
Vilken besvärlig situation du har! För jag tror du behöver informera dina föräldrar för att få hjälp och samtidigt är det det du inte vill. Jag tror det blir svårt eller omöjligt för dig att få bra hjälp utan att dina föräldrar är informerade.
Ingen läkare kan eller får skriva ut medicin utan föräldrars vetskap till någon som är 12 år  och det blir också svårt med samtalsbehandling . Så jag tycker du ska fundera  igen vad det är som hindrar dig att berätta för dina föräldrar. Är det din ångest som blir hindrande? Vad kan bli värre om du berättar? Svårt för mig att veta, men är det verkligen värt priset? Jag tycker du ska prata om detta med någon. Kanske kan du prata med skolsyster eller skolkuratorn?
Vad du också kan göra är att chatta anonymt på Tjejzonen. Där kan du få visst stöd och hjälp men också en samtalspartner om ditt problem att berätta för dina föräldrar. Kanske måste du gå emot din oro och ångest för att kunna få bra hjälp?
Jag tycker det vore värt att pröva. Lycka till!