Jag är inte glad
Hej
Det här känns så jävla dumt.Mina problem är så otroligt "first world problems". Och jag måste låta så sjukt naiv och gnällig.Men vafan, jag är inte glad.Jag vill vara glad.Men jag fortsätter istället att trycka ner mig själv.Varje gång jag pratar med vänner är det som om något inom mig säger åt mig att hålla käft, att de kommer skratta åt det jag sagt bakom min rygg senare.Jag vetefan var jag får det ifrån för mina vänner är så genuint snälla människor.Jag hoppar ofta måltider för att jag tycker att jag är ett värdelös fettklump som hör hemma på en jävla soptipp. Eller så äter jag alldeles för mycket och mår skit efteråt. Jag skjuter upp saker till sista minuten. Ber aldrig om hjälp. Betygen går åt helvete. Får ångest över att jag aldrig gör något viktigt eller produktivt. jag får ångest över att jag aldrig tränar. Jag känner mig galen. Jag vill  ta mig ur denna nedåtgående spiral. Vill komma ifrån mina otroligt dumma självcentrerade problem.Jag vill påverka, förändra och lämna mitt avtryck på världen.
Förlåt.
Jag är patetisk.
Vafan

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du låter inte alls naiv, gnällig eller patetisk som du själv kallar dig. Jag tycker du verkar må jättedåligt. Men du har svårt med att du tänker så negativa tankar om och ställer så stora krav på dig själv. Och det låter som du är ensam i detta.  Men när man är 13 år behöver man fortfarande få en del stöd av vuxna, som föräldrar och lärare. Man kan inte klara allt helt ensam.
Har du talat med dina föräldrar om hur du känner dig? Skulle de kunna stödja dig? Kan du tala med någon i skolan som tex din mentor. Eller kanske skolkurator.
Du säger att du inte brukar be om hjälp. Men jag tror att dina kritiska tankar om dig själv hör samman med att du försöker klara alltför mycket ensam. Om du kan dela dina tankar med någon som du gör här  i ditt brev tror jag kan allt bli lättare.
Försök!