Mina föräldrar bråkar ofta
Hej!
Jag är en 14-årig tjej som bor i en familj med tre bröder och två föräldrar. Mina föräldrar bråkar ofta. Varje gång det är bråk blandas jag och mina bröder in. Pappa behandlar mamma dåligt och säger vidriga saker om och till henne framför oss. Han mår ofta väldigt dåligt i perioder och allt dåligt säger han beror på mamma. Hon sköter alltid om hushållet medan pappa jobbar långa dagar. Han lämnar över allt ansvar på henne och klagar på henne framför mig och mina bröder när allt inte går som han tänkt sig. Mamma gör alltid motstånd. Problemen beror inte på henne. Min äldsta och mittersta bror tar alltid pappas parti medan jag tar mammas. Jag mår extremt dåligt av alla bråk och vill flytta hemifrån så snart som möjligt. De här bråken knäcker mig. Mina föräldrar går i terapi, men inget löser sig. Terapeuten sa att pappa misshandlar familjen psykiskt när han säger fula saker om och till mamma framför oss barn. Jag vet inte vad jag ska göra. Kan man få någon kontaktperson som man kan bo hos tills allt lugnat sig? Jag vill inte vara med om det här!
Blåbär

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver en mycket svår hemsituation. Dina föräldrar bråkar ofta och talar illa om varandra framför er barn. Som barn ska man inte behöva ta parti för den ena föräldern mot den andre eller tvingas höra när någon av dem talar illa om den andre. Det är mycket smärtsamt.
Förstår dina föräldrar hur svårt det här är för er syskon?  Eller är de för upptagna  av sin egen konflikt för att kunna se det? Kan du säga till dem att du inte orkar mer och inte längre vill bo hemma om det fortsätter så här.
Det är bra att dina föräldrar försöker göra något åt sin situation genom att gå i terapi. Din mamma kommer nog med hjälp av terapin få hjälp att stå upp för sig själv  även om det tar litet tid. Kanske du under tiden kan försöka värja dig från att bli för inblandad och försöka lita på att hon klarar sig själv?
Du frågar om möjlighet att bo någon annanstans. Det är socialtjänsten som har hand om sådana frågor. Du skriver inget angående om ni redan har kontakt med socialtjänsten.  Kontakt med socialtjänsten skulle vara bra även om det inte blir så att du flyttar hemifrån. Det skulle kunna bli lättare för dina föräldrar att tvingas se hur ni barn har det nu och vad de måste göra för att förändra situationen.  Någon måste då kontakta socialtjänsten och beskriva sin oro över situationen. Dina föräldrars terapeut är den närmaste att göra det eller kanske dina föräldrar själva. Men det kan vara svårt om dina föräldrar inte själva vill. Du kan också själv kontakta socialtjänsten.. Du kan läsa mer  om socialtjänsten på kollpasoc. Om det känns för svårt kan du ta hjälp av någon utomstående som skolkurator eller någon på vårdcentralen.
Du kan också ringa anonymt till BRIS telefonnummer: 116 11.
Försök! Du och dina syskon ska inte behöva ha det så här.