Vill ha ett mål som är livsfarligt
Hej san, jag är en 14 årig tjej som har så stora kropp komplexs O panikångest attacker och skärr mig men jag ser det som att jag måste gå ner mera för jag ser mig som den fula tjocka människan av dom alla, jag väggar 45 - 43kg och vill ha ett mål som är livs farligt, jag vill komma till 30 kg och jag vill se revben och höftben men jag börjar mer och mer ta mindre mat och hoppar över ibland olika måltider. Jag anser att detta är inte farlig för jag vill ju bara vara dom som är smala och snygga.
Tack och skulle vara trevligt med ett svar:):
Ronja Holmberg

BUP svarar:
Hej Ronja!
Du skriver ett brev som berör. Din ångest är så plågsam för dig så du gör din kropp illa. Och din vetskap om att det är livsfarligt gör det säkert än värre för dig.
Det är klokt av dig att skriva till oss. Märker du att vad du skriver blir ologiskt, både att du vet att du har ett livsfarligt mål och att det inte är farligt? Det blir lätt så att man ”argumenterar” med sig själv (farligt! – nej inte farligt!) när man har motsägelsefulla känslor och tankar. Du är verkligen inte ensam om det.
Du vill höra till dom smala och snygga.Det är vanligt att vara missnöjd med sin kropp och nedvärdera den – så man uppfattar sig som ful och tjock fast man i allmänhet ser ut som de flesta andra. Andra som har kroppar som inte är perfekta- men helt ok ändå. Utifrån ditt brev verkar du vara en insiktsfull tjej och har nog någonstans tanken att det allra viktigaste kanske inte är hur man ser ut?
Kanske har andra sagt det, men samtidigt är trycket stort på tjejer att se ut som i retuscherade annonser. Återigen motstridigt.
Du behöver någon som kan vara ett stöd för dig och avlasta när det blir för svårt. För du behöver hjälp med hur du mår och hur du gör.
I första hand vill jag föreslå att du berättar för dina föräldrar. Du nämner inte dom i ditt brev så jag vet ingenting om er relation. Men att du talar med en vuxen är oerhört viktigt, en som kan hjälpa dig att söka professionell hjälp. För du behöver en behandlare som är väl bekant med sådana svårigheter som du har och på BUP har vi träffat många som har det som du.
Jag vill också rekommendera en del sajter där du kan läsa om, och ibland också chatta om hur det är att ha sådana svårigheter som du har: SHEDO,
Snorkel (också praktiska tips om vad man kan göra i ångestfulla situationer), och
Tjejzonens ätstörningszon. Och jag bifogar ett par frågor som vi tidigare fått och besvarat.
Jag önskar dig varmt lycka till att kunna prata med någon och få hjälp med din ångest.